vraag over onweer

wat moet je doen als de bliksem inslaat in bv je auto? aarde maken dat weet ik maar meer als het je overkomt en je zit in die auto
Wat merk je daar van of zie je daarvan?
Wanneer weet je of je ontladen bent?
Hoe zit dit dan met een vliegtuig die geraakt wordt in de lucht door de bliksem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het ligt er helemaal aan hoe de bliksem inslaat, vaak zie je dat de banden lek zijn.
Zet de auto tegen iets metaals aan, bijv. vangrail, ijzeren wegwijs bord, lantaarnpaal enz.
Let op dat je met de carrosserie ertegen staat je bumpers zijn van plastic en dat geleid niet.

Ga NOOIT 112 proberen te bellen met een mobiele telefoon, voordat je ontladen hebt, deze zendt namelijk elektriciteit uit en dit kan de bliksem geleiden.

Geadviseerd wordt om minimaal 5 minuten tegen een paal te blijven staan om te ontladen. Anderen zeggen dat de auto zelf ontlaad, ik zelf zou voor de zekerheid toch een paaltje pakken.

Bijgaand heb ik een filmpje gedaan van Top Gear.
Waarin ze de proef op de som nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niks, even rustig blijven zitten en dan is de lading weer weg. Voor een vliegtuig geldt in principe het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je auto geraakt wordt kan je ook de deur zachtjes tegen een lantaarnpaal of iets aanhouden en dan ontlaat de auto ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je auto geraakt is, kan je met een sprongetje de auto verlaten. Houdt in dat je dus voorkomt dat je de auto nog aanraakt, op het moment dat je de aarde aanraakt.

Auto ontladen door met de auto deur tegen lantaarnpaal te gaan staan, zoals eerder is genoemd, is ook een goede tip.
13 jaar geleden
Een auto met een metalen carrosserie is te vergelijken met de 'kooi van Faraday',genoemd naar Michael faraday die een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer ontwierp, die ervoor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kunnen doordringen. de kooi biedt bescherming tegen statische ontladingen zoals bliksem. Je bent in een metalen auto dus veilig zolang je alles dicht houdt, ramen, deuren, schuifdak. In een cabrio ben je dus niet veilig omdat het dak niet van metaal is.( de meeste nl. niet)
Ik heb zelfs eens een proef gezien op tv. waarin ze met een auto door een stroomcentrale reden. Je zag duidelijk de stroomflitsen op de auto maar in de auto gebeurde niets. In een vliegtuig geldt hetzelfde. Het enige probleem is daar de computer die ontregelt kan worden, maar daar wordt ook extra tegen beveiligd en het gebeurt dus niet zo snel.
13 jaar geleden
meestal regent het dan ook, dus doordat alles nat is zal de lading snel weglopen. Laat dat paaltje maar staan.