voordat je de meniscus op de ijkstreep zet.
De reden is dat als je de pipet afveegt, de vloeistof nog door de capillaire werking van het doekje nog in het doekje kan trekken zodat je uiteindelijk de meniscus onder de ijkstreep hebt

Toegevoegd na 2 minuten:
Veeg je e
erst de punt af, dan blijft de meniscus mooi op de streep. Vul maar eens een pipet en zet hem even met de punt op een doekje, dan zie je hoeveel eruit komt, bij het afvegen is dat wel minder, maar kan toch genoeg zijn om je resultaat af te laten wijken van wat het zou moeten zijn
anneliez