Wat zijn de zijgroepen bij een koolstofatoom in een cylclo-binding?

Wat zijn de zijgroepen bij een koolstofatoom in een cylclo-binding? Ik vraag mij dit af aangezien één van de zijgroepen van een koolstofatoom bijna de hele cyclo-binding zou kunnen zijn (het zit immers aan elkaar vast). En ik moet het aantal asymmetrische C-atomen zien te bepalen om het aantal isomeren te kunnen berkenen.

In de afbeelding zijn de asymmetrische koolstofatomen aangegeven met een sterretje.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Volgens mij zijn de zijgroepen die boven de ring (CH3 CH3 H) en onder de ring (H H H). en niet zoals je in de tekening suggereert.
De enige andere vorm is die waarbij één CH3 naar beneden staat. In totaal twee vormen dus.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat deze twee verschillende zijgroepen hebben, maar er zijn toch 4 verschillende voor nodig? Vandaar dat de 'achterste' C géén asymmetrisch C-atoom kan zijn. Maar wat zijn de andere twee zijgroepen van de C'tjes met een ster? De vier zijgroepen van de C* zijn:
1 H
2 CH3
3 ?
4 ? Zijn 3 en 4 dan niet dezelfde zijgroep maar dan in een andere volgorde, aangezien het molecuul een ringstructuur heeft? Als dit zo is dan heeft het toch geen vier verschillende groepen? Het gaat mij dus meer om de 'zijgroep aan de ring', deze maakt een rondje en komt zo weer bij dezelfde C. Hopelijk heb ik duidelijk kunnen maken wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In een cycloverbinding maakt die volgorde wel degelijk uit. Devier zijgroepen van het linker asymmetrische C-atoom zijn:
-H
-CH3
-CH2-C(H)(CH3)
-C(H)(CH3)-CH2 *De verbindingen tussen haakjes zitten vast aan het C-atoom voor de haakjes. Zelf kan je nagaan dat de volgorde van de laatste twee zijgroepen wel degelijk belangrijk is, door het asymmetrische C-atoom met z'n 4 zijgroepen te spiegelen.