bergen groeien niet echt het zijn 2 aardplaten die zichzelf omhoog drukken dus nee maar als het een nieuwe berg is is die hoger en spitser dan een oude berg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het dus zien als 2 platen die tegen elkaar aan drukken. En ja als die gaan drukken groeit de berg. maar dit is echt zo minuscuul dat gaat om milimeters hooguit een centimetertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Centimetertje per wat? Seconden, jaar, eeuw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per jaar.
De bergen groeien inderdaad, ze ontstaan door de beweging van de continenten op aarde.
Als twee aardplaten tegen elkaar botsen dan zal op het raakvlak een gebergte ontstaan.
Je kunt dit bijvoorbeeld zien aan het Himalaya gebergte dat ontstaan is door de beweging van India naar het noorden tegen het Aziatische continent.
De beweging is heel langzaam naar menselijke begrippen dus het gaat om centimeters per jaar.
Soms zal bij een aardbeving een iets grotere "groei" kunnen optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bergen slijten toch ook? Door wind en waterstromen, weegt dit niet hier tegenop?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het dan groeien of vervormen. Ik denk het laatste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door erosie slijten bergen uiteraard ook, maar alleen al door het feit dat bergen bestaan is bewezen dat ze gegroeid zijn, er is geen reden om aan te nemen dat dat groeiproces tegenwoordig gestopt is.
Overigens kan het wel zo zijn dat de ene berg nog steeds groeit terwijl een andere berg niet verder groeit en dus door erosie weer lager wordt.
Een baby/boompje groeit, een berg onstaat door vervorming van reeds bestaand materiaal veroorzaakt door het overelkaar heen schuiven van continentale plateau's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt, maar het groeien van een baby boontje is ook het vervormen van reeds bestaand materiaal.
er zijn jonge en oude gebergtes. de jonge gebergtes zijn puntiger en "groeien" soms nog doordat er aardplaten tegen elkaar botsen, bijvoorbeeld de himalaya die "groeit" nog, doordat inda tegen azie aanbotst.

en oude gebergtes hebben afgeronde toppen zoals bijvoorbeeld de Ardennen, deze hebben ronde toppen omdat deze afgesleten zijn door erosie. deze groeien niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groeien niet meer, of krimpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bergen die niet meer groeien slijten door erosie door het weer. en worden daardoor ook klein, als je het groter worden van bergen dan groeien noemt, zou je het slijten van bergen ook wel krimpen kunnen noemen.
Neen Barbi, bergen groeien niet, als ze door tektonische plaatverschuivingen niet opgeduwd worden, zouden bergen in de tijd zelfs krimpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Geachte vraagsteller, deze vraag zag ik gisteren langskomen in OO Cherso toen ik daar langs-zapte.
Binnen mijn gezin ontstond daar toen een discussie over.
Omdat ik vermoed dat u zich door de vraag van Barbi hebt laten inspireren deze op GV te zetten heb ik deze aanhef gebruikt, niet om u te ridiculiseren maar omdat ik de vraag zelf redelijk naief vond.

Toegevoegd na 9 minuten:
Uit de mond van een kind is het echter geen rare vraag en daarom heb ik een serieus antwoord geformuleerd.
Gebergten worden door erosie lager maar tektoniek/vulkanische activiteit doen sommige bergen stijgen.
In de zeer verre toekomst zal er mogelijk tussen Parijs en Calcutta een bergketen opgedrukt worden die wel eens de grandeur van het Himalaya zou kunnen hebben.

Van een groeiproces zoals met dieren en planten is dus geen sprake.

toch zijn er wel "groeiprocessen" in sommige gesteenten, waarbij de stalagtieten en stalagmieten bekende voorbeelden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de berg water geeft gaat die groeien