Groeie bergen ?

Ik vroeg me af of bergen groeien!

Weet jij het antwoord?

/2500

Neen Barbi, bergen groeien niet, als ze door tektonische plaatverschuivingen niet opgeduwd worden, zouden bergen in de tijd zelfs krimpen. Toegevoegd na 3 minuten: Geachte vraagsteller, deze vraag zag ik gisteren langskomen in OO Cherso toen ik daar langs-zapte. Binnen mijn gezin ontstond daar toen een discussie over. Omdat ik vermoed dat u zich door de vraag van Barbi hebt laten inspireren deze op GV te zetten heb ik deze aanhef gebruikt, niet om u te ridiculiseren maar omdat ik de vraag zelf redelijk naief vond. Toegevoegd na 9 minuten: Uit de mond van een kind is het echter geen rare vraag en daarom heb ik een serieus antwoord geformuleerd. Gebergten worden door erosie lager maar tektoniek/vulkanische activiteit doen sommige bergen stijgen. In de zeer verre toekomst zal er mogelijk tussen Parijs en Calcutta een bergketen opgedrukt worden die wel eens de grandeur van het Himalaya zou kunnen hebben. Van een groeiproces zoals met dieren en planten is dus geen sprake. toch zijn er wel "groeiprocessen" in sommige gesteenten, waarbij de stalagtieten en stalagmieten bekende voorbeelden zijn.

als je de berg water geeft gaat die groeien

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100