Waarom geldt de wet van ohm niet bij een lampje

Ik heb een proef gedaan en ik moet verklaren waarom een lampje wel of niet voldoet aan de wet van ohm. We moesten eerst een grafiek tekenen wat geen rechte lijn is, daar moesten we ook een verklaring voor geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

De Wet van Ohm geldt zolang de weerstand constant blijft.

Bij een lampje (ik neem aan dat je een gloeilampje bedoelt) verandert de weerstand. Dat komt doordat de weerstand van heet materiaal groter is dan de weerstand van koud materiaal.

Voer je de stroom op, dan zal de weerstand van de gloeidraad toenemen. Daardoor neemt de spanningsval (dat is het voltage dat je meet) meer toe dan het geval zou zijn wanneer de temperatuur van de gloeidraad niet zou toenemen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een led is dat nog sterker want een diode is al helemaal onvergelijkbaar met een weerstand. Reden waarom je een led alleen stroom gestuurd kunt schakelen ipv spannings gestuurd. (Of door een weerstand in serie te zetten of door een geregelde stroombron te gebruiken)
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt.

Andere antwoorden (1)

Een lampje vormt een prachtige Ohmse weerstand. Tenminste als ie brandt. Als je hem aanzet loopt er in het begin een grotere stroom (dan is de weerstand dus kleiner) omdat de gloeidraad nog koud is. Daarna blijft de weerstand constant.
escape