Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom wordt een eidooier "rubberachtig" als men deze invriest?

Ik ben kok en vraag mij altijd af bij een bereiding wat ik aan het doen ben, of wat is er misgelopen....
welke chemische reacties vinden hier plaats....
maar hier wordt ik gek van, ben al 2 maanden aant zoeken naar een antwoord... :-)
Hoop het hier te vinden, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
866

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

http://kennisbank.hva.nl/document/220142

Op deze site staat alles over de fysische eigenschappen die een ei bezit. Interessant om te lezen als je wilt weten hoe het werkt bij een ei als je moleculair wilt koken.

Eiwitten kan je zonder problemen invriezen en je hoeft er niets aan toe te voegen. Bij een eidooier ligt het anders vanwege de meerdere soorten eiwitten en de verbinding hiervan onderling. Vries je een dooier in zonder enige toevoeging om de temperatuur te beïnvloeden, dan zal het eigeel bij invriezen kristalliseren en rubberachtig worden. Dit rubberachtige komt doordat de structuur wordt beschadigd door de ijskristallen.
Door er een beetje zout of suiker aan toe te voegen zorg je voor een lager vriespunt en hierdoor worden de ijskristallen kleiner. De kleinere kristallen zullen nu voor minder schade aan de structuur van het eigeel zorgen.