Hoe werkt de paralelle heelalen theorie?

Ik vroeg me af hoe de paralelle heelalen theorie gaat. Kan iemand me dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij zijn er (in ieder geval) twee theoriën:

- Er is een fundamentele onzekerheid over het gedrag van quantum-deeltjes. Elke keer als een quantum-deeltje (vereenvoudigd) zowel naar links als naar rechts zou kunnen gaan, dan wordt die keuze niet echt gemaakt, maar gaat het deeltje beide kanten op en zo ontstaan er twee afsplitsingen. En zo bei elke keuze tussen twee mogelijkheden. Alles wat mogelijk zou kunnen gebeuren gebeurt ook, maar allemaal in verschillende, parallelle, universa of 'heelallen'.

- In de snaartheorie bestaat de werkelijkheid uit meer dan 3 of 4 dimensies (dat kan variëren per versie van de snaartheorie, maar loopt op tot wel 30). Verschillende combinaties van die dimensies kunnen verschillende, onderling (nog) niet waar te nemen, universa vormen.

Parallelle universa (of heelallen) is eigenlijk een misnomen, aangezien heelal of universum 'alles wat er is' betekent. Als er dus diverse 'werelden' parallel naast elkaar bestaan, dan vormen zijn gezamenlijk het universum/heelal.

Deze verklaring werd mede mogelijk gemaakt door De Dronken Waterman.
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een theorie waarbij er elk moment 'oneindig' veel nieuwe heelalen ontstaan waarbij elk heelal een eigen koers gaat volgen.
Klinkklare onzin in elk opzicht van een dronken astroloog, als je 't mij vraagt... Maar goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Astroloog is iemand die het leven op aarde probeert te verklaren aan de hand van de stand van de sterren (sterrenbeelden). Weet niet wat dat te maken heeft met een theorie over het heelal. Of iets aannemelijk is of niet wordt in de wetenschap gestaafd aan observaties en berekeningen. Indien dit voldoende onderbouwd is is een theorie niet zomaar weg te wuiven. De ene theorie hoeft de andere niet perse uit te sluiten. in de (quantum)fysica zijn er meer zaken die niet voor te stellen is door de meeste stervelingen. Toch blijken er zaken te bestaan die 'onlogisch' klinken maar toch waar lijken te zijn.
ronaldP
12 jaar geleden
ipv sterren moet ik eigelijk zeggen 'hemellichamen'.