is een boom van hout of is hout van bomen, of geldt beiden?

Is hout slecht het eindproduct van een boom, of bestaan bomen uit hout. Hoe kun je dit het beste omschrijven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Als er geen bomen waren geweest dan hadden we geen hout. De bomen waren er het eerst, en mensen ontdekten later dat het materiaal geschikt was om (in repen) te verzagen en als bouwmateriaal te gebruiken.

Het is dus zo dat hout van bomen afstamt.
Amadea
8 jaar geleden
Wanneer bomen groeien, dan maken ze cellen aan. Afhankelijk van het type cel en de plek die het in de boom heeft gaat de cel na enige tijd dood en gaat een soort van mummificatieproces in. Daarbij verhout de cel. Vele houtcellen bij elkaar vormen uiteindelijk een tak, of een stam, of een ander houten onderdeel van de boom.

Het levende deel van een boom is dus eigenlijk maar een heel dun schilletje tussen de houten binnenkern van de boom en de schors aan de buitenkant: de cambiumlaag.

De boom is van hout gemaakt. Net zoals jij van vlees, bloed en botten bent gemaakt.

Ook een koe is van vlees, bloed en botten gemaakt.
Andersom geldt ook: dat biefstukje in de supermarkt was vroeger onderdeel van een koe. Daarom zeggen we dat die biefstuk van de koe komt.

Hetzelfde geld voor het hout in een paal, of in de tafel: die zijn afkomstig van de boom.

Het antwoord op je vraag is dus: beiden is waar, afhankelijk van de context.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk ook: "beiden is waar" +