Hoe gaat het versteningsproces van een fossiel precies in zijn werk?

Op wikipedia las ik de volgende uitleg: Het omringende gesteente zal consolideren en daarna kan diagenese plaatsvinden. Het kadaver is dan onderdeel van het gesteente geworden, alle processen die in het gesteente plaatsvinden zullen ook de samenstelling van het in wording zijnde fossiel beïnvloeden.
Maar echt duidelijk genoeg vind ik dat niet. Ik bedoel wat er en hoe dat gebeurt op moleculair niveau? Hoe kan een molecuul vergaan en op diezelfde plaats een ander terechtkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op moleculair niveau kun je simpel zeggen dat alle atomen waaruit een lichaam bestaat (koolstof) zal worden vervangen door atomen waaruit steen bestaat (silicaten). De vorm van het lichaam blijft intact, als een zandvormpje, maar de samenstelling verandert volledig. Het wordt letterlijk van steen in plaats van het oorspronkelijke vlees (of hout).

Het sediment (bezinksel) waarmee het lichaam is bedekt, zal door druk en temperatuur veranderden in steen. De cellen waaruit het lichaam bestond ,worden meegenomen in dat proces. Ze nemen de silicaten / zouten op, en verstenen met de omgeving mee.

Toegevoegd na 43 seconden:
Heel simpel gezegd, ja, de oorspronkelijke molecuul vergaat, en er komt een nieuwe voor in de plaats. Alleen de vorm blijft behouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg, maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe dat vervangen nu juist in zijn werk gaat.
Als bijvoorbeeld twee verschillende moleculen naast elkaar liggen hoe de een de ander dan 'opeet' of zoiets?
Het hele proces hangt erg af van de omgeving waarin het (toekomstige) fossiel ligt. Organismen zijn voor het merendeel samengesteld uit organische moleculen. Deze vergaan na verloop van tijd (met name door de aanwezigheid van zuurstof). Als de omgeving rijk is aan mineralen zal de plaats van deze moleculen worden ingenomen door deze mineralen en daardoor langzaam onderdeel van het gesteente worden. De bijgevoegde link geeft wat meer informatie (ook over de invloed van de omgeving).