wat is het verschil tussen een molecuul en een atoom?

ik vroeg me af wat nou eigenlijk het verschil tussen een molecuul en een atoom is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.8K

Het beste antwoord

Om het kort en simpel te maken: Er zijn verschillende atomen. Als je verschillende atomen samen hebt is dat één molecuul!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en met dezelfde atomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt !,dit was de enigste vraag van mijn proefwerk wat ik vergeten was maar je hebt me gered ! XD

Andere antwoorden (4)

Atomen zijn de elementaire of kleinste bouwstenen van alle materie en je vindt er in de natuur ongeveer 92 verschillende soorten van terug. Deze bouwstenen komen meestal niet vrij voor maar gaan met andere atomen chemische bindingen aan omdat ze op die wijze een energetisch stabielere toestand bereiken.

Dergelijke groepjes van door chemische bindingen aan elkaar gekoppelde atomen noemt men moleculen. Deze moleculen bestaan minimaal uit twee atomen maar kunnen ook 10 of 100 of zelfs 1000 atomen bevatten, maw er zijn kleine en grote moleculen. Als de atomen allemaal van dezelfde soort zijn in een molecule, bv. allemaal ijzeratomen dan spreekt men van een enkelvoudige stof. Zijn de moleculen opgebouwd uit verschillende atoomsoorten dan spreekt men van een samengestelde stof, bv druivensuiker bestaat uit moleculen die 6 koolstofatomen bevatten, 12 waterstofatomen en 6 zuurstofatomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het volgende eiwit heeft zelfs meer dan een half miljoen atomen! http://nl.wikipedia.org/wiki/Titine
Een atoom is een bouwsteentje. Dit bestaat uit 1 element (bijvoorbeeld Hg, O, AU, H enzovoort).

Een molecuul bestaat uit meerdere atomen, deze kunnen van dezelfde soort zijn (bijvoorbeeld zuurstof of O2, bestaande uit twee zuurstofatomen). Of verschillende soorten atomen (bijvoorbeeld koolstofdioxide of CO2, bestaande uit een koolstof (C) atoom en twee zuurstof (O) atomen).

Ik hoop dat dit heeft geholpen!

~Puchacz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je reactie!
Een atoom is een theoretisch kleinste hoeveelheid van hetzelfde element. Deze atomen bestaande uit een kern met een bepaald aantal protonen en een even groot aantal elektronen zijn echter over het algemeen niet stabiel, met uitzondering van edelgassen. In de praktijk vormen ze altijd verbindingen met identieke atomen of met andere atomen, waardoor ze in een lagere energietoestand komen. De atomen kunnen ook elektronen opnemen of afstaan en dan worden ze ionen genoemd.
Als er een eindig aantal atomen in een min of meer vaste samenstelling zit dan noem je dat een molecuul. Dat kan varieren van H2 (moleculair waterstof) tot DNA.
Andere configuraties van atomen zijn metalen en zouten die kristallen vormen roosters die op de hoekpunten atomen hebben en steeds weer hetzelfde patroon vormen.
De verhoudingen tussen de atomen zijn dan steeds hetzelfde, maar het kristal kan zeer klein zijn, tot meters groot.
Om het ingewikkeld te maken is het ook mogelijk dat moleculen zelf een kristalpatroon maken, bijvoorbeeld eiwitkristallen of sneeuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel je hebt water (H2O) water is een molecuul. Water is een molecuul omdat een molecuul een bouwsteen is en een molecuul is opgebouwd uit atomen. Moleculen kunnen miljoenen verbindingen met elkaar aangaan om zo verschillende stoffen te krijgen. Op aarde is voor zover bekend 117 atomen. In het periodiek systeem zie je alle 117 atoomsoorten/elementen. H, O, Hg etc. al deze elementen/atomen kunnen een verbinding met elkaar aangaan voorbeelden zijn HCl, H2O, CO2 etc. deze stoffen worden moleculen genoemd het zijn stoffen die uit deze atomen bestaan.