Gaan vissen eigenlijk dood als de bliksem in het water slaat?

Ik heb nog nooit gehoord van verkoolde vissen als de bliksem via het water slaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoel 'in het water inslaat' ipv 'via het water slaat'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (9)

water geleidt stroom wel.
en het is ook ongelooflijke hitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de hitte die ontstaat zullen kleine vissen als het ware opzwellen en overlijden. Grotere vissen hebben meer kans op overleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er ontstaat geen hitte
Ja, vissen en andere waterdieren kunnen doodgaan van een blikseminslag in het water. Ook van een blikseminslag in de buurt van het water, bijvoorbeeld in de oever op een paar meter afstand van het water.

De sidderaal (zie Bron) verlamt of doodt zijn prooi door elektrische schokken te produceren. Die schokken kunnen 500 Volt en 1 Ampère zijn.

Een blikseminslag komt overeen met miljoenen volt en honderdduizenden ampères. Als een waterdier al kan sterven van de schok van een sidderaal, is een blikseminslag meer dan dodelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, wist ik niet!
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Op een vergelijkbare manier kunnen koeien (en mensen!) doodgaan van een blikseminslag zonder te worden geraakt. Als de bliksem bijvoorbeeld 20 meter verderop inslaat, verspreidt die enorme stroom zich via de grond. Staat daar een koe, dan ontstaat een spanningsverschil tussen de poten van de koe. Een deel van de stroom zal dan niet via de aarde, maar via de koe lopen - en dat kan dodelijk zijn. Voor mensen geldt hetzelfde. Als je wordt overvallen door een onweersbui terwijl je in open terrein bent, moet je je daarom altijd klein maken. Maar niet gaan liggen! Ga op je hurken zitten, met je voeten dicht tegen elkaar aan, en steun niet met je handen op de grond. Op die manier kan de bliksem niet via de ene plek je lichaam ingaan en via de andere plek er weer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een blikseminslag komt overeen met miljoenen volt en honderdduizenden ampères. " nope, niet waar.
En verder heeft TegenXinnig gelijk, bliksem verspreidt zich via het oppervlak
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning : daar worden stroomsterktes genoemd van 120 duizend ampère tot 300 duizend ampère - ik vind dat je dat mag omschrijven als "honderdduizenden ampères". Het voltage-verhaal is wat lastiger te kwantificeren. De doorslagspanning van lucht is drie miljoen volt per meter. Allerlei fysische processen zorgen er echter voor, dat de bliksem al begint bij een spanning die honderd keer zo laag is - zeg dus zo'n 30 duizend volt per meter. Vermenigvuldig dat met de lengte van een bliksemschicht, en je komt toch weer boven de miljoen volt - tenminste, voor bliksemschichten van 35 meter of langer, wat mij een redelijk minimum lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel: Wat betreft het voltage en amperage van de bliksem kan ik mij helemaal vinden in jouw antwoord en reactie. Het Sidderaal verhaal speelt zich af onder water. Maar hierin heb ik mij niet verdiept.
Nee de vissen gaan hier niet van dood. De bliksem slaat op het water en verspreid zich via het oppervlak. Ik heb na een onweersbui nog nooit en dode vis aan de oppervlakte zien komen. Menige uurtjes heb ik gevist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval kan het wel de indirecte doodsoorzaak zijn.
Door blikseminslag in dit meer kwamen de algen naar boven, die op hun beurt het water te zuurstofarm maakten voor de vissen:
escape
13 jaar geleden
Ja hoor, vissen kunnen echt dood gaan als de stroom te hoog word.
want hoe je het ook went of keerd stroom zoekt nu eenmaal een weg naar aarde( niet de kortste , maar wel de weg van de minste weerstand)
enals de vis daar tussen zit............
Ik heb heb op een scheepswerf gewerkt in schiedam en daar heb ik meer dan eens gezien dat ze het met een lastrafo deden, dus de tang aan de ene kant en de aardklem aan de andere kant van het water.
en dan met een hoge stroom kwamen er echt vissen boven drijven !
Het waren nooit geen grote maar toch....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het onweert en bliksemt kun je beter niet in het water zijn. Het water geleidt de stroom. Wanneer de bliksem het water raakt gaat de stroom alle kanten uit en het zal jou raken wanneer je aan het zwemmen bent. De elektriciteit van de bliksem kan zich namelijk goed verspreiden over het wateroppervlak.
Maar hoe zit het met vissen? Als de bliksem in het water in slaat zijn die vissen dan dood?
Nee, vissen gaan niet dood, zolang ze onder water blijven zijn ze veilig. De bliksem blijft aan de oppervlakte van het water. Onder het wateroppervlak neutraliseert de stroom.

Vissen in een vijver lopen een groter risico omdat vijvers vaak niet zo diep zijn. De kans dat een vis te dicht aan het wateroppervlak zwemt en geraakt wordt is groter. Aan de andere kant staan er ook vaak bomen bij een vijver en die bomen zijn eerder een doelwit van de bliksem dan het water eronder. De bliksem zoekt namelijk het hoogste punt in de omgeving.

Wanneer je een vis in het zwembad zwemt, zal de vis na een blikseminslag wel dood gaan . In het zwembad zijn metalen roosters die de electriciteit erg goed geleiden. De elektrische schok zal door het hele zwembad gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat veel antwoorden aangeven, vissen raken vooral/meestal verdoofd.
Nadeel is dat de ionen in het vissenlichaam in zoet water hoger geconcentreerd zijn dan in het omringende water, de vis is dus de betere geleider.
Met schokken van sidderalen heeft het niet zoveel te maken , de 500V /1 A (correct weergegeven!) stroomstoot duurt veel langer dan de bliksemontlading (wel een seconde of meer tegen enige microseconden van de bliksem.
Overigens worden dieren door de sidderaal ook vaak alleen maar verdoofd, omdat ze direct daarna verorberd worden, lijkt het of de stroomstoot dodelijk was.
dus overleven veel vissen de bliksem , anders zouden ze wel boven komen drijven.

Na enige minuten komen ze weer bij en zwemmen de vissen zonder schijnbaar letsel verder, gelukkig maar.

Wist je dat NEGEN op de TIEN mensen die door de bliksem geraakt worden, dit overleven!
Het geheim zit hem vooral in de zeer korte duur van de stroomstoot.
De DUUR van de stroom is een sterk bepalende letale factor, die in de tijd ongeveer kwadratisch toeneemt, dit zie je vooral ook bij lichtnetongelukken.

Soms slaat het hart af na de blikseminslag
Het afgeslagen hart start meestal vanzelf na enige minuten weer op, maar de ademhaling niet.
Beademen is dus na een bliksemongeval van essentieel belang, als het hart weer gaat kloppen en er wordt niet beademt, sterft de persoon alsnog, wat goed te voorkomen zou zijn.

Gelukkig starten vissen vanzelf weer op.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vissen in de buurt van waar de bliksem het water raakt wel.