Wat zijn geur-, kleur-, en smaakstoffen?

Ik snap dat het stoffen zijn die de geur, kleur en smaak geven aan iets maar zitten ze vast aan moleculen? En heeft iedere stof een eigen geurstof en smaakstof of heeft het een mengeling van verschillende geur en smaakstoffen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Reddie
8 jaar geleden
Alles op aarde en in het heelal bestaat uit atomen. (90 natuurlijke soorten).
Koppel je meerdere atomen aan elkaar, dan krijg je moleculen.
Vergelijk atomen met legoblokjes, en je kunt wel nagaan dat je er ontelbaar veel verschillende bouwwerken (moleculen) mee kunt maken.
Sommige van die moleculen geven in je neus een reactie. Dan noem je dat geurstoffen.
Anderen weerkaatsen een bepaalde kleur. Dat noem je dan kleurstoffen.
Weer andere prikkelen op een bepaalde manier je tong. Dat noem je dan smaakstoffen.
Puur water doet niets bijzonders in je neus of op je tong. Je bestaat zelf al voor ruim 2/3 uit water. Dus het zou zeer onhandig zijn als dat water allerlei geur en smaaksensaties zou geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie Bedankt voor de reactie. Maar water heeft toch een smaak dus het zou toch een smaakstof moeten zijn?

Antwoorden (1)

Kleur geur en smaak zitten niet vast aan moleculen; de vorm/structuur/samenstelling van de moleculen bepaalt eigen,schappen als kleur, geur en smaak.

Dit is een basaal uitgangspunt uit de chemie; moleculen bezitten door hun structuur bepaalde eigenschappen, die niet loskoppelbaar of overdraagbaar zijn.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, bedankt. Maar waarom worden het dan kleur- geur- en smaakstoffen genoemd? Is bijv. water dan van zichzelf ook al een kleur- geur- en smaakstof? En zijn gifstoffen ook moleculen?
tinus1969
8 jaar geleden
De naam kleur- geur- smaakstoffen is een praktische verzamelnaam van allerlei stoffen die in kleine hoeveelheden worden gebruikt om voedsel kleur, geur en smaak te geven. Chemisch gezien gaat het om allerlei totaal verschillende stoffen.
Water is in dit opzicht geen kleur- geur- of smaakstof.
Gifstoffen zijn ook moleculen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, bedankt.