Het is moeilijk om uit te leggen waarom glas doorzichtig is. Het heeft te maken met licht, energie en atomen.

Elke kleur licht heeft een bepaalde energie. Nu kunnen atomen bepaalde hoeveelheden van die licht-energie opslaan. Net als een spons die water opzuigt. Atomen zijn echter wel wat kieskeuriger in de hoeveelheid energie die ze opslaan. Het mag niet teveel zijn en ook niet te weinig. Er zijn dus maar bepaalde hoeveelheden van de licht-energie die de atomen kunnen opslaan.

Nu moeten we dit verhaal weer naar het glas vertalen. De glas-atomen slaan alleen bepaalde hoeveelheden licht-energie op. Oftewel, het glas zuigt alleen bepaalde kleuren op.
De "kleuren" licht die glas opslaat kunnen mensenogen echter niet zien. Maar alle kleuren die mensenogen wel kunnen zien worden niet opgeslagen in het glas. Daarom kan het licht wat wij zien gewoon door het glas heen. Het glas is dus doorzichtig!

Leuk om te weten, in welke glasbak moet blauw glas? Blauwe flessen moeten (net als andere flessen met afwijkende kleuren) in de bruine bak worden gedeponeerd. Dit vooral omdat de `witte` flessen puur wit moeten blijven en de groene flessen ook geen andere kleur mogen krijgen.
De bruine flessen zijn al zo donker dat een paar andere kleuren geen invloed hebben op de bruine kleur na recycling.