Wat is het 'god-deeltje' en wat voor invloed heeft het op de discussie over het wel of niet bestaan van een God?

Laatst is bewezen dat het 'God-deeltje' bestaat. Hoe beïnvloed dit het debat tussen theïsten en atheïsten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het "god-deeltje" heeft niets met god te maken. Het heeft daarom ook niets te maken met welke discussie dan ook tussen theïsten en atheïsten.

Het gevonden deeltje is een deeltje dat door de heer Higgs is voorspeld. Het wordt daarom in de wetenschap het Higgs-deeltje genoemd. Of het Higgs-boson, omdat het deeltje een boson is (dat is een familie van gelijksoortige deeltjes).

De wetenschap spreekt dus van het Higgs-deeltje of van het Higgs-boson.

Nu is dit deeltje wel heel belangrijk voor de huidige beschrijving van de materie en daarmee van het universum. De geldigheid van onze beste wetenschappelijke beschrijving staat of valt met het bestaan van het Higgs-deeltje.

Omdat dit deeltje dus zo enorm belangrijk is, heeft iemand het ooit het "God-deeltje" genoemd. Maar dat was slechts een marketingterm. Deze term werd gebruikt in een advertentie voor een boek over deeltjesfysica. Wetenschappers zullen deze term niet snel gebruiken - hij is feitelijk ontstaan uit pure commercie.

In de eerste Bron hieronder kun je hier meer informatie over vinden. Deze Bron geeft ook verder een goede uitleg over het Higgs-deeltje en het belang daarvan voor ons begrip van de materie waaruit wij bestaan.

De tweede Bron hieronder geeft een uitleg van het Higgs-deeltje in stripvorm. Dit is tevens een prachtige uitleg van de manier waarop de wetenschap werkt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: 'Omdat dit deeltje dus zo enorm belangrijk is, heeft iemand het ooit het "God-deeltje" genoemd.'
Volgens mij lag het nog iets genuanceerder. Zoals je misschien weet wordt er van God gezegd dat Hij de wereld geschapen heeft. Juist deze schepping lijkt een overeenkomst te hebben met het feit dat het higgs-deeltje massa geeft aan alle deeltjes. Het lijkt de 'schepper' te zijn van alles, het geeft alles hun massa. Vandaar dat de analogie is gebruikt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is inderdaad het verhaal dat in die advertentie werd gebruikt. In werkelijkheid kun je natuurlijk niet alleen dit ene deeltje als "de oorsprong van alles" zien. Alle andere deeltjes zijn precies even hard nodig als het Higgs-deeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, een heldere en volledige uitleg =)

Andere antwoorden (2)

Het is het laatste essentiele ingredient voor het Standaardmodel. Dat betekent dat nu voor alle deeltjes de interacties voorspeld kunnen worden zonder hypothetische velden als het Higgs veld. Als zodanig is het een grote triomf voor de rationele benadering van de natuur. Zonder Higgs veld zou de hele theorie omvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het God-deeltje heeft niets te maken met het wel of niet bestaan van een God, de naam wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd.
De wetenschapper Leon Lederman die een boek over dit deeltje schreef, noemde het deeltje als een soort grapje 'The Goddamn Particle', omdat het zo ontzettend lastig was. De uitgever wilde echter geen boek uitbrengen met die naam, dus werd het veranderd naar 'The God Particle'.

"Higgs is an atheist, and is displeased that the Higgs particle is nicknamed the "God particle",[36] as he believes the term "might offend people who are religious".[37] Usually this nickname for the Higgs boson is attributed to Leon Lederman, the author of the book The God Particle: If the Universe Is the Answer, What Is the Question?, but the name is the result of the insistence of Lederman's publisher: Lederman had originally intended to refer to it as the "goddamn particle".[38]"

"It wasn't even Lederman's choice. "He wanted to refer to it as that 'goddamn particle' and his editor wouldn't let him," says Higgs."