Waardoor is de soortelijke warmte van ijs tweemaal zo klein als van water?

De soortelijke warmte van ijs is iets van 2000 J die van vloeibaar water is 4000J. Het kost dus tweemaal zoveel energie om water 1 graad te verhogen dan ijs.
Nu heeft ijs naaste de waterstofbruggen ook nog een kristalrooster. Mijn eerste gedachte was dat juist door het bestaan van dat rooster de soortelijke warmte juist hoger zou zijn. Blijkbaar dus niet. Is het dan zo dat het rooster ervoor zorgt dat er juist minder waterstofbruggen zijn zodat de soortelijke warmte minder is?

En geldt dat dan eigenlijk voor alle bevroren/vaste stoffen dat daarvan de soortelijke warmte lager is? Of is water ook wat dat betreft een uitzondering?

erotisi
8 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (1)

"De soortelijke warmte hangt ten nauwste samen met de inwendige vrijheidsgraden (trillingswijzen, rotaties, translatiebewegingen, elektronische overgangen) waarin de toegevoegde thermische energie terecht kan. Zijn er maar weinig vrijheidsgraden beschikbaar dan zal de temperatuur sneller omhoog gaan dan wanneer er veel zijn. Daarom heeft een vloeistof in de regel een hogere soortelijke warmte dan de overeenkomstige vaste stof, omdat de moleculen vrijer zijn zich te bewegen in de vloeistof."
Zoals ik al bedacht, zitten moleculen in een vaste stof vast in een structuur. Bij vloeistoffen hebben ze meer bewegingsvrijheid, dus is de soortelijke warmte hoger dan in vaste toestand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar dat vind ik juist zo vreemd dat iets wat meer vrijheid heeft (vloeistof) juist moeilijker warmer is te maken, terwijl warmte toch juist beweging is. Ik zou eerder andersom denken, dus ergens mis ik iets.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ruimte er tussen . ?!
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi, elke vrijheidsgraad kan energie opnemen. Daardoor wordt er minder energie in de bewegingssnelheid gestopt. Waardoor minder opwarming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie, tik foutje?
De energie gaat zitten in de beweging ipv de opwarming.
Daardoor wordt er MEER energie in de bewegingssnelheid gestopt. Daarom minder opwarming. Bij vloeistoffen, met dezelfde hoeveelheid energietoevoeging.