Voorbeeld: eiffeltoren 314 meter en jij 80 kg
80kg X 324meter X 10 die 10 hoort bij de formule, als je dat alles keer doet kom je uit op 259200 J nu heb je de Joule berekent vandaar die J erachter, dat heb je straks weer nodig in de volgende formule.
Nu doe je 0.5 X 80kg = 40 die 0,5 hoort bij de formule. Dan die 259200 J : 40 = 6480 en van dat antwoord doe je de wortel van (maar ik heb geen wortel tekentje op me iPhone dus kan niet de som zo laten zien dus dan maar zo) de wortel van 6480 = 80,49 afgerond 80 nu heb je het aantal meter per seconde berekent dus 80 m / s. Als je in km per uur wilt weten dan deel je het door 3,6 dus 80:3,6=22,22 afgerond 22 km per uur dus. Dit was een voorbeeld maar met dit voorbeeld kom je wel veder mee tog?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus je valt met 22 km per uur van die eiffeltoren als je 80 kg bent en de hoogte van de eiffeltoren 324 meter is.. Verbeter me als ik deze formule fout is maar voor zover ik weet klopt dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de valversnelling is 9.8 m / s2 en alle objecten die vallen (zowel een veer als een steen) hebben dezelfde versnelling.

De valsnelheid is afhankelijk van de valversnelling, maar ook van de luchtweerstand. Indien er geen luchtweerstand is, zal de valsnelheid steeds toenemen, todat het object de grond raakt. Is er wel luchtweerstand dan is er een evenwichtssnelheid, waarin de zwaartekracht en de luchtweerstand in even groot zijn.

De valversnelling op aarde verschilt hier en daar een klein beetje. Dit komt omdat de aarde geen perfecte bol is. Het op een berg staan of aan de zee maakt ook een klein beetje uit.

de valversnelling van een object is te berekenen: g = G M / R2

Waar G de gravitatieconstante is (6.67e-11 m3 kg-1 s-2), M de massa van het tegenobject (aarde bijvoorbeeld) en R de afstand tussen de twee.