Welke krachten werken er op een lift?

In mijn boek staat een voorbeeldopgave uitgewerkt die ik niet begrijp.

De situatie: je staat in een lift die op een bepaald tijdstip omhoog versnelt met a = 1,5 m/s^2. Jouw massa is 75 kg en die van de liftkooi 225 kg.

De vragen:
1) Bereken je gewicht op dat tijdstip.
2) Bereken de spankracht van de kabel (met heelsysteem liftkooi + jezelf)
3) Controleer of de tweede wet van Newton geldt.

De gegeven antwoorden erbij (samengevat):
1) Gewicht(skracht) is de kracht die je op de vloer van de lift uitoefent.
Fn = Fres + Fz = 75 * (9.81+1.5) = 848 N
Fn is gelijk aan Fgew. Dus het gewicht is 848 N

2) Fs = Fz + Fres = (225+75)*(9.81+1.5) = 3393 N

3) Fres = Fs - Fz - Fgew = 3393 - 2207 - 848 = 338 N
Fres = m*a = 225 * 1.5 = 337.5
De tweede wet van newton geldt inderdaad.

Nu komen mijn vragen aan jullie:
1) Waar is Fs bij het antwoord van vraag 1?
2) Waar is Fn bij het antwoord van vraag 2?
3) Waarom gebruiken ze bij vraag 3 alleen de massa van de liftkooi (225) en niet de gehele massa (dus met die van jezelf erbij op = 275 + 75 = 300) ?

Nogmaals dit is een voorbeeldopgave uit het boek en dus al helemaal uitgewerkt, geen huiswerk voor mij dus. Ik heb eerst geprobeerd het te maken zonder naar de antwoorden te kijken, maar dan kom ik in de knoop met de krachten Fn Fz Fres en Fs. Vervolgens heb ik naar de antwoorden gekeken, maar ik zie de logica van de stappen nog steeds niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In welke klas wordt dit gevraagd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Atheneum 6, Mechanica

Antwoorden (1)

(1) voor jouw gewicht is de massa van de liftkooi van geen belang; voor de spankracht echter wel. Stel dat de liftkooi 2x zo zwaar was geweest, dan was de spankracht groter geweest; maar jouw gewicht zou hetzelfde zijn. Vandaar dat in deel 1 van de vraag de spankracht geen rol speelt.

Toegevoegd na 13 minuten:
..eehh oeps weggeplopt, we gaan gewoon verder.
(2) in de formule voor Fres (zie bij 3) heb je Fn niet nodig. die is immers gelijk aan Fgew en die wordt in (3) al gegeven.
wat betreft vraag 3, dat zou je ook met elk ander willekeurig gekozen gewicht kunnen testen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke. Maar bij 3) snap ik het nog niet helemaal. De resulterende kracht hangt toch af van de massa die eraan hangt, of begrijp ik het verkeerd? Aangezien je ook harder moet trekken wanneer iets zwaarder is. Als er 5 man in de lift staan moet de lift (de kabels) toch meer kracht uitoefenen om de liftkooi te verplaatsen dan wanneer er niemand in staat?