Kan de rolweerstand van een fiets negatief zijn? (als er sprake is van een vertraging)

Rolweerstand bereken je als volgt: Rrol = m . g . CR
CR = cR = (Δ v/g) / Δ t
Als er een vertraging is, dan is (Δ v/g) negatief, dus CR negatief, dus de rolweerstand ook negatief.
Maar klopt dit wel?

Toegevoegd na 6 minuten:
CR = cR
Rrol is in Newton
m is in kg
g is in m/s2
CR is eenheidsloos het is een coefficient
t is in seconden
v is m/s

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn alle eenheden?
Rrol = m * g * CR
CR = cR = (Δ v/g) / Δ t Rolweerstand = massa * gravitatiekracht (gravitatieversnelling? 9.81) * constante *weerstand Constante * weerstand = c*weerstand = verschil in (snelheid/9.81)/verschil in tijd Klopt dit? (en wat is die kleine c?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op wiki zie ik dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toevegoegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rrol in newton? Wat is de grootheid dan? Het lijkt mij dat het Frol(weerstand) moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, Frol. In N
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negatief is relatief hè. Negatief ten opzichte van wat?

Antwoorden (4)

Volgens mij klopt het, je hebt immers de snelheid de ene kant op, en de rolweerstand de andere kant op. Als deze echter positief was, zou de snelheid toenemen (snelheid en rolweerstand staan dezelfde kant op). Dus als de snelheid de ene kant opstaat, staat de rolweerstand de andere kant op (daarom die min erbij, om aan te geven dat het de tegenovergestelde kant op moet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, tuurlijk.
Klopt. Danku!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar nog een vraagje dan:
als er een versnelling is, is de rolwrijving positief. Maar dan zou die toch ook negatief moeten zijn aangezien het een tegenwerkende kracht is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Als er een versnelling is, dan betekent dat dat de rolwrijving positief is, dezelfde kant op dus als de versnelling. Dat klopt ook, want omdat die rolwrijving positief is, versnelt het voorwerp (de fiets). Als het goed is komt die versnelling dan overeen met de Frol (Frol/kg=versnelling, toch? (((kg*m)/s^2)/kg) = m/s^2). In de formule ga je er vanuit dat het verschil in snelheid alleen wordt veroorzaakt door de rolwrijving, is er nog een andere factor, zoals die van een trappend iemand, dan moet je die eerst 'wegberekenen'. Daarna kan je opnieuw met delta v de rolwrijving berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wrijving en/of weerstand is een positieve waarde.
Tegengesteld van richting ten opzichten van de beweging. De versnelling komt omdat er andere krachten zijn groter dan de wrijving en/of weerstand. (@09090989: gedeelte zeg je dat ook, vooral in het tweede gedeelte)
Gaat het om de vraag of om de formule?

Als het om de vraag gaat:
De rolweerstand kan niet negatief zijn.
Het is een weerstand, die kan alleen 0 zijn of een waarde boven nul hebben.

In de formule:
De rolweerstand kan nog steeds niet negatief zijn.

g is toch de versnelling, is die dan niet negatief bij een vertraging, zodat Rrol weer positief wordt.

Geef anders eens een getallenvoorbeeld.

Toegevoegd na 11 minuten:
streep svp door wat ik over "g" zeg, ik had nog niet alles gelezen.

Staat er ergens bij jouw formules dat die gelden bij een vertraging.
Bij een versnelling zouden er namelijk ook nog andere krachten in het spel zijn.

Kijk dan ff hoe de Δ v en Δ t gedefinieerd zijn.
misschien zo:

Δ v = het verschil in snelheid: 1e - 2e snelheid = positief getal
Δ t = verschil in tijd : ook een positief getal

dan cR dus ook positief en dan rolweerstand ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
g is de valversnelling, een constant getal. http://nl.wikipedia.org/wiki/Valversnelling Het is de delta v die negatief kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@09090989: daar was ik ondertussen achter: mijn toevoeging was ik tegelijk met deze reactie van jouw aan het schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar logisch nadenken gaat altijd voor de formules.
En daar gaat het belangrijkste deel van mijn antwoord over: Mijns inziens kan een rolweerstand niet negatief zijn, er moet dus iets in de formules, of in de uitleg daarvan niet kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn antwoord, kan dat kloppen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Ik denk dat je te moeilijk denkt, zie ook het antwoord van Demian (hier benenden), volgens hem wordt er nergens in de formule een getal negatief. (en dat denk ik ook)
Je hebt de kracht die de fiets voortbeweegt en de rolweerstand werkt hiertegenin. Je kunt niet spreken van positief of negatief, er hoort dan altijd een schemaatje bij. De rolweerstand is wel negatief ten opzichte van de voortbewegingskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rolweerstand bereken je als volgt: Rrol = m . g . CR
CR = cR = (Δ v/g) / Δ t

rol weerstand kan niet negatief zijn!! als dat zo zou zijn dan zou dit betekenen dat je een versnelling krijgt.

delta v en g kunnen beide niet negatief zijn aangezien delta staat voor verschil. wanneer je een verschil hebt van iets is deze positief. g zelf is een vaste waarde dus is ook niet negatief.

tijd kan natuurlijk niet negatief zijn want dat zou betekenen dat we terug de tijd in willen rekenen.

dit alles betekend weer dat CR positief is.

ervanuit gaan dat massa niet negatief kan zijn tevens terug kijkend op het voorgaande kan g dit ook niet zijn.

krijg je met al een positief antwoord.