Zijn er ook oplosstoffen die water (of een ander oplosmiddel) eerder doen verdampen/koken?

Meestal als je een oplossing maakt met water dan zorgt dat ervoor dat het kookpunt hoger komt te liggen. In zekere zin logisch, maar zijn er stoffen bekend of te creëren waardoor de kook/verdampingstemperatuur juist lager komt te liggen?
Misschien niet bij water, maar misschien bij een ander oplosmiddel? Of is dit erg science fiction?

erotisi
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Ja, toevoeging van zout zorgt ervoor dat het water kookt bij een lagere temperatuur.
Die maar eens een test met water dat bijna kookt, doe er dan zout bij en je ziet dat het gaat borrelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Foutje, zoutwater bevriest bij -21 graden en kookt bij 108. Zie ik net op website van lenntech.
Waarom het borrelt zou ik zo even niet weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Zout biedt een onregelmatig oppervlak waarop de lucht die is opgelost in water kan 'neerslaan' (overgaan van opgelost naar gasvorm); de beruchte menthos in cola geeft fontein truuk werkt volgens hetzelfde principe. Er is dan even sprake van een 'superverzadigde' oplossing. Een ruw oppervlak doorbreekt die superverzadigde situatie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je toelichting. Plusje.
Nee, kookpuntverhoging is een fundamenteel effect van opgelost stoffen/mengsels (RTFW).
tinus1969
8 jaar geleden
Nee, die bestaan niet.
Kookpuntsverhoging is een basaal natuurkundig feit.
Als je aan water iets toevoegt is de concentratie water lager, en daarmee ook de dampdruk die daarmee in evenwicht is.
Bij koken moet de dampdruk gelijk zijn aan de atmosferische druk, en zul je de temperatuur moeten verhogen om die druk alsnog te halen.
Reddie