Dat kun je op diverse manieren onderzoeken. Zo zijn metaalionen vrijwel altijd positief geladen (ze kunnen elektronen opnemen bij een chemische reactie). Voorbeelden zijn Fe++, Fe+++, Na+, Mg++. Bij niet-metalen ligt het lastiger: wanneer je een zout (verbinding van metaal met niet-metaal) in water oplost (alle zouten zijn oplosbaar, al is de oplosbaarheid soms zeer gering), dan vormt het metaal positieve ionen. Werp je KI (kaliumjodide) in water dan zal het splitsen in bij K+ (metaal) en I- (niet-metaal). Maar als niet-metalen onderling reageren, kunnen ze zowel negatieve als positieve ladingen hebben: zo zal in de stof SO3 zuurstof een negatieve en zwavel een positieve lading hebben; maar in de stof FeS (zwavelijzer) zal zwavel juist negatief zijn.

Je kunt met behulp van het periodiek systeem wel voorspellen welke ionen een bepaald element kan vormen, en welke daarvan bij voorkeur wordt gevormd.
De theorie hierachter is niet eenvoudig. Zie de bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
een praktische oplossing is: sluit twee elektrische polen aan in de oplossing waar zich de ionen bevinden. De negatieve ionen gaan naar de positief geladen pool, de positief geladen ionen naar de negatieve. Op deze wijze is bijv. aan te tonen dat veel metaalionen positief geladen zijn, doordat zich uiteindelijk een laagje metaal afzet op die pool; als pool kun je bijvoorbeeld een koperen muntje gebruiken en wanneer je als ionen zilverionen (Ag+) gebruikt, zal het muntje worden verzilverd.