Kan het eerste zuurstof op aarde van water afkomstig zijn?

Hoe denkt de wetenschap daarover?
Water kan door hitte dissociëren in waterstof en zuurstof. Ik vermoed dat de temperatuur daarbij iets van 10.000 graden C moet zij.
Maar kan de temperatuur in de atmosfeer zulke hoge waarden aannemen?

Toegevoegd na 39 minuten:
Ten minste op de Winkler Prins denkt men er zo over (zie atmosfeer)

erotisi
9 jaar geleden
1.3K
tinus1969
9 jaar geleden
Je toevoeging maakt het niet duidelijker: Wat zegt de WP precies?
erotisi
9 jaar geleden
De alinea waarin dat staat luidt als volgt: "De atmosfeer is een product van vulkanisme. Door vulkanische erupties zou water in de atmosfeer zijn gekomen. Men neemt aan dat de eerste zuurstof in de aardatmosfeer is ontstaan door dissociatie van water (H2O) onder invloed van zonlicht, waarna de waterstof voor een deel is ontsnapt uit de atmosfeer. De grote hoeveelheid zuurstof in de huidige atmosfeer (21 procent) is daarin gebracht door groene planten (het meeste door het plankton in de oceanen) door fotosynthese. Men schat dat ongeveer 2,3 miljard jaar geleden de concentratie zuurstof in de atmosfeer begon toe te nemen.".
tinus1969
9 jaar geleden
@erotisi. Die informatie lijkt me achterhaald. De hoeveelheid vrij zuurstof door dissociatie van water zal niet groot zijn geweest. Overigens hoeft de temperatuur daarvoor niet hoog te zijn; zonlicht zelf bestaat voor een dele uit uit hoogenergetische fotonen die dat ook kunnen. Tegenwoordig worden die hoogenergetische fotonen grotendeels opgevangen door de ozonlaag.

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat je bedoelt.

Zuurstof als atoom, maar dan in gebonden vorm, was al aanwezig in de gas- en stofwolk waaruit het zonnestelsel ontstond. Het zuurstof kwam voor als onderdeel van water, als onderdeel van kooldioxide, en wellicht als onderdeel van andere moleculen zoals silicaten, ijzeroxiden, permanganaten enzovoort.

Er was echter geen vrij zuurstof aanwezig in de vorm van het zuurstofgas dat we nu kennen. Als er al eens ergens zuurstofgas bij vrijkwam, werd dat zuurstofgas al snel aan sedimenten gebonden via geologische processen.

Zuurstof kwam pas in vrije vorm in de atmosfeer (en opgelost in het water) terecht nadat het eerste fotosynthetiserende leven dit zeer agressieve en giftige afvalgas begon uit te scheiden.

In het begin was er nog voldoende ijzer in het water opgelost. Dat ijzer bond aan het uitgescheiden zuurstof, waardoor het onoplosbare ijzeroxide ontstond. Dit ijzeroxide dwarrelde naar beneden; we kunnen het nu nog zien in oude geologische gesteentelagen.

Toen het ijzer in de oceanen op was, werd het uitgescheiden gas niet meer gebonden. Het kwam in vrije vorm in het water en in de atmosfeer terecht. In de atmosfeer oxideerde het de daar aanwezige gassen zoals methaan. Dat leidde tot een drastische reductie van het broeikaseffect, terwijl dat broeikaseffect juist zo hard nodig was om de aarde warm te houden - de zon was immers nog jong en veel minder sterk dan nu. De oxidatie van het methaan leidde aldus tot een grote ijstijd.

Tijdens en na die eerste ijstijd kwam het giftige zuurstof in vrije vorm overal in het milieu terecht. De ijstijd en het gifgas leidden zo tot de eerste grote uitstervingsgolf. Enkele organismen konden in deze giftige wereld overleven door beschermingsmechanismen te ontwikkelen tegen het gifgas.

Later ontstonden organismen die dit gas zelfs nodig hadden om te kunnen overleven - wij zijn zulke organismen.

--

Het antwoord op je vraag is dus:
--   Zuurstof in gebonden vorm is vanaf het begin aanwezig.
--   Zuurstof in vrije vorm is door het leven gecreëerd.

Cryofiel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Een kwestie van interpretatie dan van wanneer zuurstof als eerste 'in de atmosfeer kwam'?!
En jouw antwoord lijkt dus niet uit te sluiten dat het eerste zuurstof in de atmosfeer uit water kon komen, al was het dan maar voor even voordat het zich bond aan ijzer?!

Andere antwoorden (1)

Zo is het niet gegaan.

De eerste zuurstof is ontstaan uit fotosynthese, ruim NA het ontstaan van het eerste leven. Fotosynthetische bacteriën ontstonden waarschijnlijk ca 2.5 miljard jaar geleden (het eerste leven is 3.5 miljard jaar oud). Die bacteriën maken suiker en zuurstof uit water en koolstofdioxide.

Die bacteriën kunnen alleen overleven in een omgeving waar de temperaturen betrekkelijk normaal zijn.
tinus1969