Hoe bereken je de halveringsdikte?

Hoe moet je de halveringsdikte berekenen?

Ik moet dat bij lood doen, maar ik weet niet hoe.

We hadden ioniserende stralingspracticum.
Misschien voor de handige:
We hebben 3 metingen met I pulsen gedaan.

d (cm) I pulsen/10s

Hoe kun je hierbij de halveringsdikte bepalen?

Toegevoegd na 34 minuten:
We gebruikte de radioactieve stof kobalt-60.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Intensiteit (Ix) van de elektromagnetische straling neemt af met een vaste fractie voor elke toename in afstand
dIx =Ix * extinctie * dx (geldt voor een dun laagje)
dIx/Ix=extinctie*dx (beid zijden gedeeld door Ix
Integreren aan beide zijden
lnIx=extinctie * x+Constante ***
beide zijden een emacht
Ix= e^(extinctie*x * e^Constante stel x = 0 dan C = ln(Io) (Io is de originele lstralingsintensiteit)
Ix=Io*e^(extinctie*x) = Wet van Lambert Beer
Voor jou is het het handigste om de vergelijking bij de sterretjes te gebruiken, dat is een lineaire functie.
ln(Ix/Io)= extinctie * x (ln a-ln b = ln (a/b)
Je kunt je waarden dus in Excel stoppen en je plot de waarden voor x op de x as en Ix/Io op de Y as. tip maak een kolom Ix en een kolom met Io en daarnaast de deling van beiden dmv een formule)
Je moet de meetwaarden Ix dus steeds delen door de stralingsintensiteit bij x=0 en daar de logaritme van nemen.
De helling vab de lijn is dan de extinctie. Als je de functie hebt bepaald (met Excel kun je dat doen via de grafiekfunctie waar je om een trendlijn inclusief vergelijking kunt vragen, of gewoon met een lineaal de punten fitten en de helling bepalen)
Om de halfwaarde afstand te berekenen gebruik je de functie en vul je voor Ix= 0.5 * Io in. (ln(0.5)=extinctie *x)
De halfwaardeafstand is dus ln(0.5)/extinctie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je hebt geen waarde voor de Io zie ik, maar dat kun je ondervangen door de waarde bij 30 cm als Io te nemen, dat maakt voor de berekening van de extinctie niets uit en dus ook niet voor de halfwaardeafstand.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik kwam op 1.61 m als halfwaardeafstand in lood (extinctie 0.43 m^-1. Bizar harde straling inderdaad. Ze gebruiken die gammastraling om voedsel te doorstralen, omdat het geen effect heeft op de atoomkernen is het erg veilig voor dat doel.

Toegevoegd na 35 minuten:
extinctie = -0.43 m^-1, ln(0.5) = -0.69
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De halveringsdikte reduceert straling van een bepaalde golflengte of een vaste samenstelling aan golflengtes tot de helft.
In jouw geval zou je de straling per meetdikte kunnen middelen en grafisch uitzetten op een x-y assenstelsel.
Omdat je met een dikte van 0.3 CM begint , zul je de straling aan de bron moeten interpoleren.
Wellicht heeft men dit met een startdikte gedaan om alfa en beta straling tegen te houden en zo buiten de meting te laten.
vanaf 0.3CM heb je dan alleen nog maar gammastraling.
Daarvan kun je via extrapolatie van de grafiek de dikte bij 0 CM bepalen en op de helft daarvan aan pulsen zit de halveringsdikte.
Omdat het een statistische proef is, is het redelijk op een grafische wijze de halveringsdikte op bovenstaande wijze te bepalen door interpolatie.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb even uitgezocht of Co 60 beta stralen produceert maar dat is inderdaad het geval.
Beta stralen zijn vrije hoog energetische elektronen (met dus een hoge snelheid) die door Co 60 uitgezonden worden.
Ik vermoedde al dat om die reden er met een begindikte werd gewerkt omdat beta stralen als stralingsbelasting veel schadelijker zijn als gammastraling.
Echter wordt door de begindikte Betastraling afgestopt.
Alfastralen (heliumkernen) komen NIET vrij bij CO60.
De stralen die gemeten worden zijn dus louter gamma stralen die een hoge energie (doordringend vermogen) hebben en te vergelijken zijn met Rontgenfotonen in het Megavolt Bereik.
Dit houdt in dat men , om Rontgenstralen met dezelfde energie per foton te krijgen, een Rontgenbuis met miljoenen volts zou moeten laten werken, wat men niet goed kan verwezelijken.
Het is een methode om aan te geven welke energie een ioniserende straal heeft.
De enorm kleine golflengte maakt het onpraktisch dit in delen van een meter te doen, er van uitgaand dat licht met een golflengte van 500 nM slechts ongeveer 1 elektronvolt heeft, geeft al aan dat een straal met een energie van pakweg 4 MV krankzinnig veel kleiner is.
dat maakt ook dat de straal zo sterk door kan dringen, de golflengte is zo klein dat alleen zware elementen als lood enige bescherming bieden tegen dit soort straling.