Hoezo worden alkenen en alkynen kleurloos als ze met broomwater (oplossing van Br2 in water) reageren?

In mijn scheikunde boek staat dat als alkenen en alkynen kleurloos worden als ze met broomwater reageren. Ze hebben geen alkenen of alkynen in het speciaal opgenoemd, dus ik neem aan dat het om alle alkenen en alkynen gaat. Het gaat niet over alkanen.

Er staat uitgelegd dat er een additie reactie plaatsvindt waarbij de dubbele bindingen van de alkenen en alkynen opengaan en er additie plaatsvind. Maar ik weet niet met welke moleculen ze die additie aangaan, dus wat komt er in de open bindingen? H-atomen?

En hoezo wordt het opeens kleurloos doordat het niet meer een dubbele binding heeft? Of moet ik dat gewoon aannemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Je hebt het waarschijnlijk verkeerd gelezen. De meeste alkenen en alkynen zijn kleurloos, maar broomwater is geel. Als je broomwater( met een alkeen(of alkyn) samenbrengt, verdwijnt de gele kleur vrij snel omdat broom verdwijnt, waardoor een kleurloze vloeistof ontstaat. Het mengsel wordt dus kleurloos, omdat broom heeft gereageerd.