Bestaat er een stof (element, substantie of wat dan ook) dat altijd koud aanvoelt/is ongeacht de buitentemperatuur?

M.u.v. ijs dat weer smelt of koud water dat weer op temperatuur komt.

Toegevoegd na 36 minuten:
Het effect, koud zijn, moet constant aanwezig zijn en niet van tijdelijke aard zijn. Dus ook geen vloeibare stikstof.

1.9K
erotisi
8 jaar geleden
Ik vermoed dat metaal wel vaak koud aanvoelt, behalve dan als de buitentemperatuur ook 37 graden is. Maar als je het metaal in de schaduw hangt zal je hand het toch vrijwel altijd als koud aanvoelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de zaak stroom mag verbruiken dan zou je aan een peltier element kunnen denken. Die heeft een koude en een warme kant maar verbruikt wel stroom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of een (vast) materiaal warm of koud aanvoelt wordt bepaald door de contactcoëfficiënt, die op zijn beurt afhangt van de warmtegeleidinscoëfficiënt en de soortelijke warmte. Als beide hoog zijn, voelt het materiaal koud aan als het tenminste niet veel warmer is dan de hand die het aanraakt. Dat geldt veelal voor metalen. Isolatieschuim daarentegen voelt meestal warm aan, omdat soortelijke warmte en warmtegeleiding gering zijn.

Antwoorden (1)

Koud aanvoelen betekent dat er warmte onttrokken wordt wanneer je in aanraking komt met de betreffende materie.

M.a.w. elke stof die een proces ondergaat waarbij warmte wordt onttrokken volstaat.

Denk aan een verdampende vloeistof, smeltend ijs, etc...

Water kan bijvoorbeeld een hoge temperatuur hebben, van zodra het begint te verdampen wordt er warmte onttrokken en voelt het koud aan.

Bij stoffen met een hogere dampspanning zal het effect merkbaar sterker zijn.

Denk aan aceton, ammoniak, ....

Door een systeem te verzinnen dat de verdampte stof terug overgaat naar de vloeibare fase en teruggevoerd wordt naar het afkoelende object is het effect niet (meer) van tijdelijke aard. De verdampte ammoniakdamp bijvoorbeeld kan je laten oplossen in water, deze ammoniakoplossing kan je vervolgens destilleren en de zuivere vloeibare ammoniak terugvoeren.

Voelt verdampende ammoniak altijd koud aan? Ja, dus, want als het geen warmte meer onttrekt (en dus niet meer koud aanvoelt) wil dat zeggen dat de ammoniak niet meer zal verdampen en heb je dus geen verdampende ammoniak meer.

Wetende dat verdampen of smelten de 'toverwoorden' zijn kan je nu ook bedenken hoe je bijvoorbeeld ijs van 0°C kan doen afkoelen zonder energie te ontrekken.

Ook hiermee kan je, zorgvuldig geformuleerd, iets verzinnen dat altijd koud zal aanvoelen...