er is sinds kort deeltjes ontdekt die sneller dan het licht zijn (neutrino) maar hoe komt dit?

en waarom zouden we dan terug in de tijd kunnen gaan?

in de 1e link :
''Als een deeltje sneller vliegt dan het licht, krijg je namelijk een probleem met de zogeheten causaliteit: de relatie oorzaak-gevolg. Een deeltje dat het licht inhaalt, gaat in feite sneller dan de tijd. Het gaat op de tijd vooruitlopen, en dat geeft rare toestanden. Linde: "De voetbal ligt dan al in het doel voordat de strafschop is genomen."

LINK:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/2926583/2011/09/24/Grote-opwinding-over-deeltjes-sneller-dan-het-licht.dhtml

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/september/Opzienbarende-claim--neutrino-s-sneller-dan-licht.html

kunnen jullie het me uitleggen (+link?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog niet bevestigd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, het is alweer ontkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is er misschien een link dat het niet zo is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje een rare vraag, de wetenschappelijke wereld is (mogelijk) geschokt en jij verwacht na 1 dag een antwoord op goeievraag.nl?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarvoor vraag ik toch, om te vragen of iemand weet hoe het komt, ik ben gewoon een nieuwsgierig mens dat graag nieuwe dingen wil weten en leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook hartstikke goed. Maar alle Albert Einsteins van dit moment gaan straks in spoed overleg als het echt waar is. En het kan jaren duren voordat ze met iets op de proppen komen. Dan is het raar nu een antwoord op goeievraag te verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat gewoon sneller dan t licht, niets moeilijks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar, maar ik denk dat het hier om de theoretische onderbouwing gaat, waarom het nu wel kan enzovoorts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat klopt, maar het is dus nog niet bewezen? & we hebben nog 1 week voordat de vraag is gesloten haha. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een theoretische onderbouwing, het kan gewoon. (als het zou kunnen)
De theorie dat sneller dan het licht bewegen niet kan is dan gewoon fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet geheel fout. Het deel wat wel waar is en wat we wel waarnemen, zoals tijdvertraging bij gps satellieten, moet anders verklaard worden. Ik dacht dat de vraag hierover ging, excuses als dat niet zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dat wordt opschieten dan!

Het beste antwoord

Licht heeft tijd nodig om van a naar b te komen.
Als je sneller gaat als het licht wil dat niet zeggen dat je terug gaat in de tijd.
Het is alleen sneller.

Alle speculaties die eraan gekoppelt zijn gaat over WAARNEMING.

je ZIET dus dat het doelpunt wordt gescoord terwijl de voetballer nog moet schieten. Dit is alleen mogelijk (nouja.. theoretisch dan) wanneer de waarnemer aan de kant van de keeper staat of wanneer de waarnemer aan de kant staat (haaks op het schouwspel) zodat het licht er net zo lang over doet van de voetballer naar de waarnemer als van het doel naar de waarnemer. Immers, sta je aan de kant van de voetballer, moet het licht (nodig voor waarneming) alsnog de afstand overbruggen terug naar de waarnemer toe.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de eerste plaats denken veel wetenschappers dat het een meetfout is. Ook al zou het juist zijn kost het die deeltjes altijd nog tijd om van A naar B te reizen. Als je in B staat en je krijgt (op een of andere manier!) bericht dat het deeltje in A vertrokken is, dan duurt het toch nog even voor het deeltje werkelijk aankomt. Dus sneller dan de tijd is heel wat anders dan sneller dan het licht. Ik zie het als met 2 TV's, de ene analoog, de andere digitaal. De TV met het analoge signaal loopt voor op de digitale TV.