Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat alleen elementen uit de tweede periode van het periodiek systeem meervoudige bindingen kunnen aangaan?

Een meervoudige binding is in de scheikunde een covalente binding, waarbij de twee atomen niet door één elektronenpaar maar door meer dan één elektronenparen met elkaar verbonden zijn.
Ik lees dat alleen elementen van de eerste rij van het periodiek systeem meervoudige bindingen kunnen aangaan. Nu weet ik niet wat precies de eerste rij voorstelt, maar ik vermoed dat dat de tweede periode is (de horizontale reeks met koolstof). Maar misschien valt daar periode 1 ook wel onder?
Hoe dan ook, mocht dat zo zijn, waardoor kunnen alleen elementen van die periode/rij dan meerdere bindingen aangaan. Hebben andere elementen dan slechts één elektronenpaar ter beschikking?

erotisi
8 jaar geleden
868

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee dat klopt niet. Ook fosfor en zwavel uit periode 3 kunnen meervoudige bindingen aangaan: P2, CS2. En er zijn vast nog meer voorbeelden te vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik schrijf periode 3 maar misschien heet dat periode 2. Hoe dan ook: de periode van Natrium t/m Argon (atoomnummer 11 t/m 18). Trouwens silicium hoort daar ook bij en kan SiO2 vormen, ook met een dubbele covalente binding.
(Lees meer...)
WimNobel
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding