hoe bereken ik die halveringsdikte met deze gegevens? en welke invloed heeft dichtheid op de halverings dikte?

Ik heb deze gegevens:

d(cm) I(pulsen per 10sec)

En hoe kan een kleinere dichtheid invloed hebben op de halverings dikte en wat is een juiste redenering daarvoor??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als ik de halveringsdikte bereken a.d.h.v. de eerste gegevens kom ik uit op een halveringsdikte van 1,3 cm. Controleer ik dat vervolgens me de derde afstand zou ik daar een activiteit van 111 ips verwachten. Dat zijn er in jou voorbeeld 115,2 maar dat kunnen afrondingsfouten zijn.

De berekening is vrij eenvoudig: je neemt het natuurlijk logaritme van de verhouding tussen de gemeten activiteit na en de gemeten activiteit voor. Het verschil in dikte deel je vervolgens door dat resultaat en je krijgt de kans dat de straling gehalveerd wordt. Dit kan je vermenigvuldigen met ln 2 om de halveringsdikte te berekenen.

Het verband met de dichtheid wordt vaak in verschillende stelregels 'gegoten' die allemaal in de aard zijn als: x gedeeld door de dichtheid van het materiaal is y keer minder straling.