Wat is de schaal verhouding van schadelijkheid bij radioactieve straling? Bijvoorbeeld 10 straling is dodelijk, 5 kan lijden tot ziekte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

op het moment dat je ziek wordt van straling, is het op verloop van tijd meestal ook dodelijk..

je zou even de spitskrant van vandaag moeten lezen op http://www.spitsnieuws.nl/

daar staat een grafiekje over de gevaren in sterkte van de straling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt niet zo heel veel of juist heel veel over te zeggen. Als je radioactieve atomen binnenkrijgt in je schildklier of botten zijn de effecten niet vergelijkbaar met directe blootstelling aan neutronenstraling alfastraling of gammastaling.

Voor directe straling is de belasting uitgedrukt in Gray, meer dan 8 Gray is dodelijk, meer dan 0.7 gray zorgt voor symptomen.
Het is mogelijk dat dat je daar direct aan overlijdt als de dosis je hersencellen doodt. Zeer ernstige stralingsziekte kan ook in je darmvlokken komen, zodat je darm niet meer kan functioneren en je binnen enkele dagen sterft. Dan kun je ook nog door directe straling je huid en je haarfollikels beschadigen, met enorme blaren en brandwonden tot gevolg.
Op langere termijn kun je atomen binnenkrijgen met allerlei radioactieve eigenschappen en vervaltijden en het hangt er sterk af wat je lichaam er mee doet, zo gaat strontium in je botten zitten en jodium in de schildklier. De schade is afhankelijk van het karakter van de straling en toeval. Je neemt dat soort atomen op in de vorm van stof op je huid of in de lucht,of je krijgt ze binnen via het voedsel (voedselketen), via het voedsel kan het nog heel lang duren omdat bijvoorbeeld sommige paddestoelen een grote hoeveelheid van bepaalde atomen opnemen. Als wilde zwijnen deze paddestoelen eten kunnen ze nog behoorlijk radioactief zijn, zodat we nu nog steeds afgekeurd zwijnenvlees hebben door het Chernobyl incident.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The World Nuclear Association heeft een paar cijfers op een rij gezet. (De getallen geven een totale dosis aan in millisievert (mSv) straling)

10.000 mSv: fataal binnen enkele weken
6.000 mSv: waaraan de werknemers in Tsjernobyl werden blootgesteld. Ze overleden binnen de maand.
5.000 mSv: de helft van wie hieraan wordt blootgesteld overlijdt binnen de maand
1.000 mSv: ziek, hoofdpijn, niet dodelijk
1.000 mSv: (geaccumuleerd, dus niet in één uur tijd) veroorzaakt bij zeker 5 procent kanker
100 mSv: waaraan werknemers in een centrale geaccumuleerd mogen aan blootgesteld worden over vijf jaar
100 mSv: (geaccumuleerd) laagste hoeveelheid die kanker kan veroorzaken
fremar
13 jaar geleden
De eenheid voor activiteit van een radioactieve stof: Becquerel
De eenheid voor de meting van radioactiviteit is de Becquerel, afgekort tot Bq. De Becquerel meet de hoeveelheid straling die een radioactieve stof uitzendt. Eén Becquerel komt overeen met één desintegratie per seconde. Het water in de oceanen bijvoorbeeld heeft een radioactiviteit van ongeveer 12 Bq per liter. Het menselijk lichaam heeft een gemiddelde radioactiviteit van ongeveer 120 Bq per kilogram.

De eenheid voor de geabsorbeerde dosis: Gray
Ioniserende straling draagt energie over op weefsel. De hoeveelheid energie die wordt overgedragen op een bepaalde hoeveelheid weefsel noemen we de geabsorbeerde dosis. Deze wordt uitgedrukt in Gray (Gy). Eén Gray stemt overeen met 1 Joule/kilogram.

De eenheid voor de equivalente dosis: Sievert
Sommige soorten straling veroorzaken meer ionisatie dan andere. Alfastralen meer dan bèta- en gammastralen. Om hiermee rekening te houden wordt de geabsorbeerde dosis vermenigvuldigd met een factor om te komen tot de equivalente dosis. Deze laatste wordt uitgedrukt in Sievert (Sv).

De eenheid voor de (effectieve) dosis: milliSievert
Sommige weefsels en organen zijn gevoeliger voor straling dan andere (genitale klieren meer dan botten bv.). Om hiermee rekening te houden wordt de equivalente dosis gewogen met een specifieke risicofactor voor elk weefsel of orgaan om de effectieve dosis te krijgen. Dit systeem biedt het voordeel dat alle soorten menselijke blootstelling aan ioniserende straling kunnen worden uitgezet op één risicoschaal.

De effectieve dosis, vaak kortweg dosis genoemd, wordt aangegeven Sievert. Deze waarde is zeer laag; daarom spreken we vaak van milliSievert (mSv).

Bedoel je dit?