Waaraan danken edelgassen hun naam?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik vroeg me ook nog wel af door wie die term is bedacht en of het nog iets te maken zou kunnen hebben met iemand van adel?

erotisi
8 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Edelgassen hebben de eigenschap dat hun buitenste elektronenschil vol zit. Precies vol. Dit is een edele eigenschap en daarom heten ze zo.
Niet edelgassen hebben dit niet en willen dit graag ook en staan dan ook gemakkelijker een elektron af of nemen er een op. Daarom reageren niet edelgassen makkelijker met andere gassen dan edelgassen.
Ditzelfde principe geldt ook voor edelmetalen.
Bron:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Edelgas
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afgezien van het feit dat bepaalde gassen een naam meekregen, zijn naar bevind van zaken gassen onderscheiden in gassen zoals Koensander het in de voorgaande reactie zo mooi verwoordde. De ene groep werd niet als edelgas omschreven en de andere groep (zeg maar de meer eigenzinnige gassen) werden wel edelgas genoemd.

Andere antwoorden (2)

Edelgassen danken hun naam aan het feit dat ze door geen enkel element of stof kunnen worden aangetast. Niets kan hun blazoen bezoedelen.
Reddie
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Net als edelmetalen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Edelmetalen zijn niet zó inactief als men schijnt te denken...
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar oorspronkelijk dacht men dat edelmetalen onaantastbaar waren, dat ze totaal niet reactief waren. Daar komt de naam vandaan. Voor edelgassen geldt overigens hetzelfde. Ook die kunnen in bepaalde omstandigheden verbindingen aangaan.
Elk edelgas is ooit een naam gevonden waarvan wetenschappers dachten dat deze bij het nieuw ontdekte element pastte.
Zo komt Neon van het Griekse woord νέον , nieuw.
Argon van αργός, "Niet actief".
Helium van de Griekse god van de zon, Helios.
Xenon komt van ξένον, vreemdeling, gast.
Als je zoekt met Google kun je de rest van de namen en hun betekenissen vinden.
escape