Hebben mensen met een zwarte huidskleur het sneller warm in de zon dan mensen met een blanke huidskleur?

Hebben mensen met een zwarte huidskleur hebben het sneller warm dan mensen met een blanke huidskleur? Met een zwart t-shirt heb je het ook sneller warm dan met een wit t-shirt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

Er wordt een heel klein beetje meer licht geabsorbeerd in een donkere huid maar dit uit op de één of andere manier niet in een hogere temperatuur in het lichaam.

http://wendyzukerman.com/2010/07/do-%E2%80%9Cblack%E2%80%9D-people-absorb-more-heat-than-%E2%80%9Cwhite%E2%80%9D-people/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Viri ik raad je aan om gewoon zelf een antwoord te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik een behoorlijke belediging. Leg het dan zelf uit in een eigen antwoord.
Theoretisch wel. Hoe donkerder een oppervlak is, des te meer warmte en straling absorbeert dat oppervlak. Dus mensen met een donkere huidskleur absorberen meer warmte en energie. Maar omdat hun lichaam daaraan gewend is, voert het deze warmte gemakkelijker af. Vandaar dat donkere mensen het niet sneller warm hebben dan blanke mensen (vaak integendeel).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet het geval.
Onze huid warmt vooral op door infrarode stralen.
Als je de donkere huid van een mens bekijkt door een infrarood-nachtkijker, blijkt deze
(voor IR. ) helderder te zijn dan bij blanke mensen.
Zo zou je ook denken waarom dragen die mensen in vredesnaam zwarte kleren.
Als je echter door de nachtkijker deze kleding ziet is deze spierwit.

De warmtestralen worden dus door de donkere huid beter gereflecteerd dan door de blanke huid en mede daarom wordt in de donkere huid ook minder schade veroorzaakt door zonlicht dan blanke huid.

Ik heb dit zelf vast kunnen stellen en het klopt dan ook met de praktijk.
Wat in ons kleurspectrum dus zwart is hoeft dat niet een een ander deel van het spectrum te zijn en andersom.

Jaren geleden was er een hetze over Nightshot Camera's die in de infraroodstand deels door (vrouwen) kleding heen kon kijken.
In wezen is dit het zelfde verschijnsel als ik boven beschreven heb.

Ik wil echter niemand aanzetten tot het misbruik maken van kijkers die golflengten kunnen transformeren naar het visuele spectrum.
Overigens kunnen nachtkijkers bijzonder slecht tegen (zon)licht.

Op een dergelijke wijze werken ook de scanners op Schiphol om te zien of iemand verborgen spullen onder de kleding draagt.