Wat zijn de meest geluidsdichte materialen/elementen?

Stel je hebt een holle blok met daarin een geluidsbron die heel hard kan en hele lage en hele hoge tonen kan produceren. Van welk materiaal kan die blok dan het beste worden gemaakt?

Ik bedoel daarbij dus geen creatieve aanpassingen zoals gekreukelde of bobbelige oppervlakten/stoffen. Maar materialen die gewoon heel weinig in trilling kunnen worden gebracht.
Maar ik verkeer hieromtrent wel in onzekerheid omdat die dempende stoffen misschien nu juist wel een goed materiaal kunnen zijn; dat weet ik dus niet.

Ik dacht daarbij bijvoorbeeld aan diamant omdat dat zo hard is. Maar is die dan ook het beste bestand tegen hoge en lage geluiden.

Misschien is er geen materiaal dat zowel hoge als lage stoffen kan weerstaan. In dat geval zou ik graag weten welk materiaal juist hele hoge geluiden of juist hele lage geluiden kan weerstaan.

En zoals vanzelfsprekend laten we het vacuüm maar even buiten beschouwing.

erotisi
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Materialen die geen trillingen kunnen absorberen en het dus tegenhouden (eigenlijk is het weerkaatsen), zullen het snelste sneuvelen. Diamant is de sterkste stof op aarde, maar aan trillingen die krachtiger zijn, zal het niet kunnen weerstaan.
De sterkste stoffen zijn zij die het geluid kunnen opslorpen, of doorlaten. Maar dat vroeg je dus niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Toch ben ik wel benieuwd naar die sterkste stoffen die het geluid kunnen opslorpen, dat kan wel onder de vraag vallen.
Het gaat er dus om dat er buiten dat blokje niets meer gehoord kan worden en als een stof dat goed kan absorberen/opslorpen is dat wel een leuk antwoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In eerste instantie geldt: hoe zwaarder een constructie, hoe moeilijker in trilling te brengen, en dus: hoe beter de geluidisolatie. Lood heeft een hoge soortelijke massa, net als goud, maar is niet alleen veel goedkoper, maar ook buigslap. Ook dat is een gunstige eigenschap. Als je je een stalen (of gouden) bol of cilinder voorstelt, die je aantikt zul je een toon horen. Bij de frequentie van die toon is het voorwerp makkelijk in trilling te brengen. Was de bol of cilinder van lood, dan zou je niets horen.
Als het niet zozeer om één materiaal gaat, maar om de vraag hoe je een sterke geluidbron inkapselt, komen ook spouwconstructies (dubbelwandig) in aanmerking, en is het bekleden van de binnenkant van de omkasting met geluidabsorberend materiaal zoals glas- of steenwol belangrijk.