Mag je een aromaat met 3 alocholen ook beschouwen als bevattende een fenolgroep?

Wij moeten toepassen dat een structuur met een fenol mogelijk oxideerbaar is. Maar ik vroeg me af. Stel je hebt een aromaat met 3x een OH, mag je dit dan beschouwen als dat de structuur een fenol bevat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is dan geen fenolgroep maar gewoon een fenol.

Fenolen zijn per definitie benzeenringen met rechtstreeks daarop 1 of meerdere OH-groepen. Dus ja, zolang er minstens 1 alcoholgroep rechtstreeks op de benzeenring staat blijft het om een fenol gaan. Alleen is de benaming op zich niet meer 'fenol'.

Ter voorbeeld: een benzeenring met 1 alcoholgroep heet fenol en is ook een fenol.
Een benzeenring met 2 alcoholgroepen heet een benzeendiol maar is nog wel een fenol.