Wat wordt de draagkracht van bijvoorbeel 10 haakjes wanneer 1 haakje een draagkracht heeft van 1kg?

Met haakjes bedoel ik bijvoorbeeld van die tesa plakdingen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Bij deze vraag wil ik opmerken dat je vraagt naar één draagkracht. Van 10 haakjes.
Die ene last moet dan volledig gelijkmatig aan alle haakjes trekken; je moet een soort spreider van de lasten hebben. Doe je het door handmatig met een timmermansoog te proberen te regelen dat elk draadje even hard aan zijn haakje trekt als de andere draadjes dat bij hun haakjes doen, dan zal er bijna altijd ergens een draadje zijn dat nét iets langer is dan nodig. Dan wordt dat ene iets te lange hangdraadje iets minder zwaar belast.
Gevolg moet dan wel zijn dat de andere 9 draadjes samen iets meer dan 9 kg in de lucht moeten houden. Er moet(en) dus ergens een of meer haakjes zijn die iets zwaarder dan met 1 kg belast worden. Het zwaarst belaste breekt. (Als deze 9 nu wél even zwaar belast zouden zijn, horen ze allemaal te breken of los te raken.) Theoretisch is het dus heel snel gepiept, want met elke breuk wordt de rest nog weer zwaarder belast, en voor je het beseft, ligt alles op de grond: het is een kettingreactie geworden. Als je bij het ophangen één hangdraadje juist een fractie te kort gemaakt had, dan hangt er dus aanvankelijk iets méér dan 1 kg aan dat ene haakje met het korte lontje, en dan begint de kettingreactie gewoon meteen daar.
Thecis
8 jaar geleden
@bordensteker.
Lang verhaal kort te maken: ;-)
theoretisch 10 kg als je het perfect omhangt
In de praktijk zal het iets minder zijn.
Reddie
8 jaar geleden
@bordensteker. Plus.
Beter dan het antwoord van MrTomaat.
Reddie
8 jaar geleden
@bordensteker. Want de keten is niet sterker dan de zwakste schakel.

Antwoorden (1)

10kg als mijn berekingen juist zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet als je het ene haakje aan het andere haakt natuurlijk :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou eerst een tekening willen zien hoe je die haajes plaatst. 10 kg is het theoretische maximum maar omdat ze niet op exact dezelfde plek komen zal een voorwerp dat je aan die 10 haakjes hangt gewoonlijk niet netjes recht onder elk haakje hangen en tevens perfect verdeelde belasting. En als het haakje "scheef" wordt belast zal de je moeten rekenen met de cosinus van de hoek nam ophangen tov de vertikaal.
Niet voor niets zegt men in de werktuigbouw dat een verbinding maximaal 2 schroeven zou moeten hebben...1 om de trek kracht op te vangen en 1 om de torsie kracht op te vangen. Heb je meer schroeven dan zul je zien dat ze na elkaar afbreken (bij overbelasting van de maximale sterkte van 1 enkele schroef)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+reinier Het zou idd alleen theoretisch werken als je het perfect verdeeld aan een plafond zou bevestigen. Praktisch onmogelijk.