bij welke temperatuur is ijzer/staal roodgloeiend?

Ik wil in mijn tuinkachel wat simpel klei bakwerk doen.
Gewoon wat simpele poppetjes, en schaaltjes.
Daarvoor moet ik een temperatuur bereiken van c.a. 900C.
Ik heb geen thermometer die zo hoog gaat, en een kopen gaat me wat te ver voor een "grapje in de tuin".
Ik wil de temperatuur inschatten door te kijken naar de kleur van een ijzeren ( wellicht staal) pook.
heeft iemand daar ideeën over?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
33.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan weet je toch nooit de eindtemperatuur... en hoe wil je de mate van roodgloeiend ijken? Bij dat rood is het 600 graden en bij dat rood 650 graden en dan ben je nog lang niet bij de 900...

Antwoorden (2)

Bij ijzer is dit zo'n 500°Celcius.
fremar
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
dit staat in jou link
IJzer is een hard metaal, dat bij een temperatuur van 1100°C,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
onzin bij 500º is het hooguit donker rood. als je door gaat verhitten tot het oranje/geel is zal de temperatuur tussen de 900º en 1000º zitten
zondag
8 jaar geleden
Ik ben in Bulgarije in een aardewerkfabriek geweest waar de directeur himself mij rondleidde om alles te zien. Ze bakken daar alleen aardewerk van handbeschilderde en geglazuurde rode klei. En de temperatuur van die ovens is 1100 graden, heeft hij mij verteld. Dat komt dus goed uit met naar een ijzeren staaf te kijken.
Natuurlijk zie je in het donker materialen eerder gloeien dan bij daglicht. Bij ca 300 graden zie je in het donker dat een ijzeren staaf donker rood is. Bij 600 graden helderrood en bij 900 graden is hij helder geel; dus je ijzer moet voor de door jou gewenste temperatuur, 900 graden, niet rood, maar geelgloeiend zijn (je kunt daar nauwelijks naar kijken). Goed te bereiken door een houtskoolvuur te stoken, bij voldoende houtskool (vooral de dikte) krijg je binnenin blauwe vlammen en geel gloeiende houtskool (de kleur van het gloeien hangt meer af van de temperatuur dan van het materiaal). Dan zou het voldoende heet moeten zijn (en geelgloeiend ijzer zie je ook overdag heel prima).

je kunt de hitte nog iets verder opvoeren door met een blaasbalg te werken, of via een metalen buis (pas op, die kan zelf heet worden) lucht in het vuur blazen.
Denk trouwens goed na over waarin je dit gaat doen. Een barbecue waar je de roosters uit haalt is geschikt; die is gebouwd op het verduren van hitte. Zorg wel dat het ding stevig staat!