Door de warmte van de zon gaan de vaste moleculen van een stof sneller trillen tot ze op een bepaald moment losser van elkaar gaan zitten en los kunnen gaan bewegen. Dit heet smelten.

Wanneer de zon een vloeistof opdroogt komen de moleculen helemaal los te zitten en heet dit verdampen. Als de zon deze vloeistof opwarmt zal de temperatuur hiervan toenemen en bijgevolg de dampspanning verhogen. Door de hogere dampspanning verdampt het dus sneller.

Of in feite door de hogere temperatuur. Want je kan stellen dat de snelheid waarmee een stof verdampt afhankelijk is van de temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de verdamping plaatsvindt. Maar ook omgekeerd botsen er gasmoleculen van deze stof op het vloeistofoppervlak en verandert de gasfase terug in een vloeistof (condensatie). Deze processen vinden gelijktijdig plaats. Echter zolang de gasfase niet verzadigd is gaat de verdamping sneller dan de condensatie. Netto vindt er dus meer verdamping plaats.

Wanneer een vloeistof kookt betekent dit dat de snelheid waarmee de verdamping plaatsvindt even groot is als de snelheid waarmee de gasmoleculen zouden condenseren als de dampdruk hiervan gelijk zou zijn aan de omgevingsdruk. Dit maakt dat de vloeistofmoleculen deze omgevingsdruk kunnen overwinnen en gasbellen in het water kunnen vormen ipv alleen aan het oppervlak te verdampen. Dit verklaart ook waarom een vloeistof kan gaan koken door warmte toe te voegen (= temperatuurstijging en dus snellere verdamping) of door de druk te doen verlagen in de gasfase (= tragere condensatie van de dampmoleculen bij eenzelfde dampdruk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De toegevoegde energie door de zon (hier voornamelijk infraroodstraling = warmte) maakt dat er in geval van:
* "opdrogen": een overgang plaats vindt van vloeistof naar dampfase
* "smelten" : een overgang plaats vindt van vast naar vloeistof

Deze toestanden van "vast - vloeibaar - damp" worden de aggregatietoestanden genoemd.