Waar staat dB(V) voor?

Ik heb een formule waarmee ik het geluidsniveau op een aantal meters kan berekenen bij een input van (bijv.) 20 dB(V).

De formule ziet er als volgt uit:

Lr = Lv + Ss +94 - 20 log r

waarbij:
Lr = geluidsniveau op een afstand r
Ss = de specifieke gevoeligheid van de speaker
r = de afstand waarop je het geluidsniveau wilt berekenen

Voor Lv wordt in dit voorbeeld 20 ingevuld, de 20 dB(V).
Maar wat betekend 20 dB(V)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
SimonV
10 jaar geleden
Geeft dit antwoord opheldering? http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=407526

Het beste antwoord

Achter dB kan men ook een aanduiding geven dat de opgegeven waarde gerefereerd is aan een bepaalde waarde. Zo staat bij een dBm de "m" voor een referentiewaarde 1 mW (veel gebruikt in audio, telefoon- en radio techniek), de dBV is ten opzichte van 1 V en de dBμV (beide in radiotechniek veel gebruikt) heeft 1 microvolt als referentie. In alle gevallen betreft het aantal dB een vermogensverhouding!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

Dus het vermogen (of geluidsniveau) wordt weergeven t.o.v. 1 volt input.
Thecis
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In een weerstand R ontwikkeld V een vermogen van P= V^2/R.
De Bell-schaal is een maat voor dat vermogen en wel B <=> log(P). De deci-Bellis is daar het 10-voudige van dus dB<=> 10 log(P). En aangezien P=V^2/R geldt dus dB<=> 20 log(V/R).
Gerefereerd aan een spanning van 1 Volt over een weerstand R is de waarde in dB(V) dus gelijk aan 20 log(V).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord lijkt me. +
Het gaat om de 10*log10(vermogen), oftwel 10*log10(voltagekwadraat) is 20*log10(voltage), waarbij het voltage in eenheden van volt (V) genomen dient te worden.

Andere antwoorden (1)

De waarde tussen de haakjes geeft de referentie aan. In dit geval is dat Volt.

De dB(V) wordt voornamelijk gebruikt voor de Audio/Video-systemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, dit snap ik. Ik wil echter van een speaker uit een catalogus theoretisch berekenen wat het geluidsniveau op een bepaalde afstand r is. Ik vind bij de specificaties van deze speaker echter niet terug wat Lv is. Het enige wat erbij staat wat in de buurt komt is: SPL = 90 dB (1W/m). Weet je misschien hoe ik nu aan de Lv, een waarde in dB(V) kan komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarbij SPL sound pressure level betekent en 1W/m geeft aan dat het om de gevoeligheid gaat van de speaker ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker. Daar staat e.a. goed uitgelegd.