Aluminium is een hele goede warmtegeleider. net als water zelf overigens.
Het water kan daarom van aluminium gemakkelijk warmte opnemen om te verdampen.
De temperatuur van het aluminium speelt echter een grote rol.
Als aluminium koud is en het komt in een warme (vochtige) kamer, dan condenseert water daar gemakkelijk op, wegens overschreiding van het dauwpunt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Water verdampt ook goed op ruwe oppervlakten (oppervlakte vergroting) vooral bij wat wind.
Daarom koelt een fles met frisdrank heel goed op het strand als men er een natte doek omheen wikkelt.

Omdat water een goede warmtegeleider is en een hoge warmte en verdampingcapaciteit heeft moet men mensen met natte kleren in een koude omgeving ONTDOEN van die natte kleding en een deken oid omslaan. Ernstige onderkoeling ligt anders op de loer.

Misplaatste preutsheid wordt dan duur betaald, een nat mens koelt iets van 600X zo snel af als een mens met een droge huid.
Bij transpireren gebruiken we deze truc om af te koelen.

Water wat op gladde materialen ligt welke sterk isoleert , zoals gelakt hout verdampt slecht, het kan de energie niet pakken , nodig voor verdamping. Om die reden voelt koud metaal veel kouder aan dan hout wat even koud is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water verdampt het snelt op warme oppervlakken. Oppervlakken die niet alleen warm zijn, maar liefst ook warm blijven, goede warmtegeleiders dus. Die warmte moet ook ergens vandaan komen. Een vuurtje, een elektrisch element, oid helpen enorm. Als je genoeg van het materiaal hebt kan het ook zonder extra energie toe te voeren heel snel gaan. Steen is een slechte warmtegeleider, maar op een warme (bak)steen verdampt water veel sneller dan op een even warme dunne aluminium plaat, puur en alleen maar omdat die plaat zelf door het verdampen afkoelt en dus de verdamping niet meer kan helpen. De steen kan dat veel langer omdat die veel meer warmte kan vasthouden en dus ook langer kan afgeven.