wordt bij de absorptie van licht door een zwart medium al het invallende licht omgezet in warmte dan wel moleculaire beweging?

Licht begrijpen is fascinerend

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Licht is elektromagnetische straling. Als het zwarte object dat je bedoeld een zogenaamd zwart lichaam is, een geidialiseerd object dat alle straling absorbeert, dan wordt alle straling die er op valt omgezet in warmte die dan ook weer als elektromagnetische straling wordt uitgezonden. Voor een uitgebreidere beschrijving verwijs ik naaf de link.

Het gedag van deze zwarte stralers ligt mede aan de basis van de quantum mechanica omdat het gedrag met klassieke natuurkunde niet beschreven kon worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, licht is een vorm van energie. Die wordt bij absorptie omgezet in een andere vorm: warmte. Moleculaire beweging=warmte.