Had vroeger de meter een andere lengte dan nu? Zo ja, hoeveel verschil?

Zo'n 100 jaar geleden was de meter bepaald door de lengte van een 90%-platina-10%-iridiumstaaf.

De huidige meter is de afstand afgelegd door het licht in een vacuüm op 1/299.792.458e deel van een seconde.

Nu is een seconde vanaf 1967 gedefinieerd als de duur van 9.192.631.770 perioden van het cesium atoom. De lichtsnelheid is in 1983 weer afgeleid van de meter.

Maar is het mogelijk om die iridiumstaaf met de huidige meter te vergelijken?

erotisi
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De lengte van de Mètre des Archives, een staaf uit het corrosiebestendige platina, zoals door het Institut nationial des sciences et des arts gedeponeerd bij het Corps Législative van het Directoire. 22 juni 1799 nauwkeurigheid 0,05–0,01 mm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag en weer wat geleerd
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ja, goeie vraag dit ! Plus !

Antwoorden (1)

De definitie van een meter is in de loop van de geschiedenis een aantal malen veranderd, omdat door de ontwikkeling van de wetenschap de beschikbare meetmethodes nauwkeuriger werden dan de tot dan toe gebruikte standaarddefinitie. De meter is niet veranderd, maar nauwkeuriger gemaakt.

Absolute nauwkeurigheid meter iridiumstaaf: 0,2–0,1 µm
Absolute nauwkeurigheid meter lichtsnelheid: 0,1 nm
SimonV
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar is ook aan te geven waar in de marge van 0,2 - 0,1 um die 0,1nm ligt? Of ligt die er zelfs buiten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat is het typische van een foutmarge: je weet dat de werkelijke waarde zich binnen die marge bevindt, maar je weet niet waar, sterker nog de exacte waarde kan zelfs verschuiven. (denk b.v aan het uitzetten of inkrimpen van het materiaal, of atomen die er spontaan vanaf vallen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik me af vraag: als ze de meter gedefinieerd hebben op basis van de snelheid van het licht, waarom ze het niet afgerond hebben naar 300.000.000.
Of zou dat te veel zijn geweest?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de staaf in Parijs heeft geen constante lengte . Die is nl ook afhankelijk van de temperatuur. Niet voor niets is de oude definitie van de meter gekoppeld aan de lengte van die staaf bij een vaste temperatuur. Tevens is de meter van Parijs niet de orginele. De orginele is 1/10000000 deel van de helft van een merdiaan op aarde. Volgens wiki is de meter nu ca 2mm minder:1799
Wiki zegt:
Nadat in 1798 de meridiaanmeting voltooid was werd in 1799 een nieuwe standaard vastgelegd, nu volgens de zojuist bepaalde meridiaanlengte. Deze "mètre des Archives" is gemaakt van het corrosiebestendige platina.[5] Ondanks dat deze later 0,2 mm te kort bleek te zijn vanwege meetfouten en het feit dat onvolledig rekening werd gehouden met de afplatting van de Aarde werd de standaard niet gewijzigd. De doorsnede was rechthoekig en het platina was zacht, waardoor er meetfouten ontstonden door torsie en door sleet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meter#De_definitie_van_de_meter_in_de_geschiedenis