wat zijn de bouwkosten van een moderne kernenergiecentrale?

worden er nu nog kerncentrales gebouwd, zo ja, in welke landen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De bouwkosten zijn 1 ding, de kosten van afbraak en ontmanteling komen daar bij , als het ding zijn tijd heeft gehad .
Reken maar op minstens een verdubbeling van de bouwkosten .

Het beste antwoord

Een nieuwe kerncentrale kost tegenwoordig gemiddeld 10 miljard euro. Verder gaat er veel tijd, doorgaans zeker tien jaar, overheen.

Vooral in China, Rusland en India worden momenteel veel kerncentrales gebouwd. Daarnaast in Frankrijk, Finland, Slowakije, Turkije, Belarus, Verenigde Emiraten, Noord-Korea, Japan, Argentinië, Bangladesh en Pakistan.
SimonV
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
@simonV, een (lekker sappig) bedrag waar je U tegen zegt.
Kernenergie is dus niet alleen gevaarlijk, maar ook ontzettend duur.
Maar waar de vraag niet over gaat, wat de opbrengsten zijn. Die zijn echt een veelvoud daarvan. En zonder CO2 uitstoot.
Reddie
5 jaar geleden
En wat ik ook mis is de vergelijking met andere centrales, windturbines, zonnepanelen.
Zo'n bedrag op zich zegt dus totaal niets, en zet de argeloze lezer alleen maar op het verkeerde been.
LeonardN
5 jaar geleden
+
@Reddie
Sorry, maar wat een bijzonder onhandige reactie. SimonV geeft prima antwoord op de vraag zoals gesteld "Maar waar de vraag niet over gaat,"
Eh juist, je geeft al het argument waarom je reactie eigenlijk de plank volledig misslaat. Je zou gewoon de bedragen zelf op kunnen zoeken en als reactie hieronder kunnen geven, of er zelf een antwoord van maken. Dan zeg je 4,7 miljard met deze link https://echtevrijheid.wordpress.com/2011/06/27/wat-kost-de-bouw-van-n-kerncentrale-en-wat-kost-n-1000-watt-zonnepaneel-installatie-per-huishouden/ en geef je daarna het vergelijk wat je wenst. -Antwoord geeft antwoord op de vraag
-Antwoord klopt (of herhaalt igg een betrouwbare bron)
Plus dus.