Geldt de traagheidswet ook bij een absoluut vacuum?

Volgens de quantummechanica is zelfs het vacuum niet leeg, en bevat dus energie. Maar stel dat het toch echt leeg is zou het dan kunnen dat voorwerpen die bewegen toch stoppen met bewegen zonder verdere aandrijving?

"Zou het kunnen dat voorwerpen toch stoppen met bewegen zonder verdere aandrijving?" Natuurlijk zou dat kunnen. Althans, in die zin dat het altijd mogelijk is dat de natuurwetten die we tot nu toe hebben ontdekt toch niet juist blijken te zijn. Wat dat betreft is alles mogelijk, alleen hebben we dat nu (nog?) niet ontdekt. Maar als de natuurwetten die we tot nu toe hebben ontdekt juist zijn, zal een voorwerp dat in beweging is, in een vacuum altijd blijven bewegen, met dezelfde snelheid en in dezelfde richting. Althans, zolang er geen krachten op werken.

Tot nu toe is er nooit een schending geconstateerd van de "behoud van impuls" wet. Ook op atomaire en subatomaire schaal (elektronen, protonen) blijft die kloppen. Zelfs elektromagnetische straling (licht en zo) houdt zich hier netjes aan. Als de impuls van een voorwerp verkleint, moet er iets anders zijn dat die impuls overneemt. Als je bijvoorbeeld op de fiets niet meer trapt ga je langzamer rijden omdat de luchtmoleculen je impuls langzamerhand overnemen. Je veroorzaakt namelijk luchtstroming.

Volgens de speciale relativiteitstheorie is er geen absolute standaard van rust. Beweging kan alleen gezien worden als beweging ten opzichte van iets anders. Daaruit volgt dat "stoppen met bewegen" alleen kan betekenen stoppen met bewegen t.o.v. een bepaald referentiepunt. Maar kies je een ander referentiepunt (dat zelf geen krachten ondervindt), dan is er nog steeds eenparige beweging, zoals de traagheidswet voorschrijft. Passen we de algemene relativiteitstheorie toe, dan wordt de redenering wat ingewikkelder. Maar de conclusie blijft hetzelfde: een voorwerp waarop geen krachten werken beweegt eenparig. Maar hoe zit het dan met de quantumfluctuaties in het vacuum? Die zullen door ieder eenparig bewegend object worden waargenomen als gemiddeld genomen in rust. Immers, als we een tendens van beweging in een bepaalde richting zouden waarnemen, zouden we daarmee een standaard van rust kunnen definiëren, en dat kan niet volgens de relativiteitstheorie. Het zou in feite neerkomen op het opnieuw uitvinden van de etherwind, die in het Michelson-Morley-experiment niet kon worden aangetoond en met de acceptatie van de relativiteitstheorie kon worden afgeschaft.