Is het enkel een zuurstofimpuls of een mengsel van zuurstof en helium die men als impuls naar de katalysator stuurt bij een OSC meting?

OSC = oxygen storage capacity
Dit gebeurt met het toestel AutoChem II.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ken het toestel niet, maar de toevoeging van wat Helium lijkt me erg handig als calibratie. Je hoeft alleen maar te zorgen voor een vaste verhouding zuurstof helium bij de input. Aan de output kun je dan afleiden aan de oppervlaktes onder de grafieken hoeveel zuurstof is opgeslagen. Je doet eerst een blanco run (zonder katalysator). Dan meet je de piekjes (oppervlaktes) en daarna nog een keer met de katalysator ertussen. Door een aantal pulsen door de katalysator te laten lopen kun je zien dat er steeds meer zuurstof in het mengsel overblijft doordat de katalysator verzadigd raakt. Op het moment dat de zuurstof helium verhouding gelijk is aan de blanco is de katalysator verzadigd. In de praktijk hoef je niet zolang door te gaan want het verloop van de absorptiecurve geeft aan waar de asymptoot zit.
Al deze stapjes zijn te automatiseren. In de praktijk zal men de machine zo programmeren dat hij de juiste hoeveelheden mengsel toevoegd en alle stapjes doorloopt. Dan is het alleen nog maar een kwestie van katalysator erin en aanzetten.