Gravitonen = energie?

Zoals de theorie luid zouden gravitonen voor de zwaartekracht zorgen. Maar dit heeft dan toch weer verband met massa?
En als we E=mc^2 erbij brengen betekent het dan toch dat gravitonen op een of andere manier een vorm van energie zijn?
Of is de zoektocht naar het Higgs deeltje op deze theorie gebaseerd? (energie in vacuüm in LHC maakt massa en dus Higgs/gravitonen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit zijn een aantal vragen en ik zal proberen een beeld te geven.

Gravitonen zijn (als ze bestaan) neefjes van Fotonen. Dit zijn inderdaad "energie pakketjes" zonder rustmassa. Door E=MC^^2 dragen ze dus zeer weinig massa over.

Gravitonen zouden uit een zwart gat moeten kunnen onsnappen. Want we meten daar zeer veel massa en als er spul invalt worden een zwart gat nog zwaarder. Dat kunnen we meten. Maar zelfs licht komt daar niet uit.

Peter Higgs stelt dat Gravitonen niet bestaan en dat er sprake is van een veld van Higgs deeltjes dat overal werkzaam is (en dat klopt beter met het "standaardmodel")

Higgs deeltjes zijn Bosonen (als ze bestaan) Ze zijn voorspeld om een verklaring te geven voor het feit dat als je buiten een zwaartekrachtveld een raketmotor oid aanzet, de raket niet onmiddellijk de lichtsnelheid krijgt. "Iets" werkt de raket tegen (en de lichtsnelheid is onbereikbaar, ook door E=MC^^2). En volgens Peter Higgs is dat het Higgs Veld.

De Large Hardon Collidor (LHC) was nodig op zoek te kunnen gaan naar dit deeltje.

Als Higgs Boson niet gevonden wordt of niet de voorspelde eigenschappen heeft, dan hebben we over een paar jaar allemeel nieuwe Natuurkundeboeken nodig want dan klopt het "Standaardmodel" blijkbaar niet. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben natuurlijk niet allemaal ander boeken nodig. Want de meeste klopt nog wel, haha! Toch heel erg bedankt voor je antwoord!