Welke inkt blijft het langst?

Ik vraag me al een tijdje af welke inkt het langst blijft op papier: de inkt van een balpen,of de inkt van een pen met tintenkiller?
Ik moet namelijk een tekst schrijven en dat zou toch een aantal (minstens 10) jaren moeten meegaan.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op de eerste plaatst: het woord tintenkiller ken ik niet, bestaat niet in het Nederlands.
Het woord betekent: spul om inkt op te lossen.
Het blijkt dus iets te zijn waarmee je teksten, geschreven met inkt, kunt uitwissen.

(Misschien bedoel je iets anders, een vulpen, maar dat is je vraag niet).

Ik heb hier teksten liggen van al meer dan 40 jaar oud, geschreven met balpen,
en die zijn nog steeds "als nieuw".
En in archieven zijn teksten te vinden van honderden jaren oud en die zijn ook ng
gewoon goed.
Het maakt niks uit.
Hooguit maakt een kwaliteits verschil iets uit, maar dat geldt dan zowel voor balpeninkt als voor vulpeninkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat ook uitmaakt: de kwaliteit van het papier!

Maar in alle gevallen is 10 jaar niks en gaat jouw tekst heus wel 10 jaar mee.