Dat betekent dat ijzer roest (zich aan zuurstof bindt) onder invloed van water en (warmte-) energie, en dat er ook weer (warmte-) energie vrijkomt.
Overigens, je formule klopt niet (tikfout?), en moet zijn:
4Fe+3O2+2H2O+E => 2Fe2O3+2H2O+E
Let een beetje op hoofd- en kleine letters bij je formules. Daar zijn afspraken over die de herkenbaarheid waarborgen.
Reddie
10 jaar geleden
Het is een overall reactievergeijking betreffende corrosie van ijzer. In feite is dat proces wat ingewikelder en ik heb ook geen idee wat er met het symbool E bedoeld wordt. De energie voor en na een reactie is altijd gelijk anders wordt de behoudswet geschonden. Soms komt er energie vrij in de vorm van warmte of licht of moet er energie toegevoerd worden om producten met een hogere inwendige energie te maken. Voor het overige klopt de formule uitstekend overigens en staat hij ook in onderstaande erg duidelijke bron als eindproduct. Fe2O3*H2O betekent dat er 1 neutraal waterstofmolecuul in het kristalrooster gevormd door ijzer en zuurstofionen in een verhouding van 2 staat tot 3 is ingebouwd.