op school werken mijn kinderen aan een bouwopdracht. Als cement/mortel gebruiken ze een mengsel van water en meel. Wie weet waarom dit mengsel plakt?

Toegevoegd na 6 dagen:
het heeft iets met het zetmeel te maken, maar een goede begrijpelijke uitleg heb ik nog niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat komt door de gluten in het meel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat gluten deeg elastisch maken en minder plakkerig en dat de zetmeel voor de plakkerigheid zorgt. Aardappelzetmeel wordt als lijm gebruikt. Gekneed deeg bevat gluten en plakt bijna niet meer.
Weet je zeker dat het de gluten zijn die het laten plakken?
Amadea
11 jaar geleden
Gluten vertonen visco-elastische eigenschappen. De naam is afkomstig uit het Latijn en betekent zelfs letterlijk: lijm. Zetmeel is een verdikkingsmiddel.