Gas kan niet enkel brandbaar zijn, maar ook een oxiderende stof zijn. Een oxiderende stof onderhoudt de brand. Stel nu dat er bij de warmtebron toch een klein brandje ontstaat en de gasfles met oxiderende stof lekt, dan zal de verbranding sterk aangewakkerd worden, het is net zo als je vuur extra zuurstof geeft.

Een andere reden is dat een gasfles een houder onder druk is, door de warmte van de warmtebron kan de druk nog verder oplopen en zo kan de fles exploderen met alle gevolgen van dien.