Kan licht schaduw geven ?

Goedeavond mensen van goeievraag,

Mijn vraag klinkt best simpel, maar misschien is het onduidelijk wat ik bedoel.

Om uit te leggen wat ik bedoel heb ik het beschreven in mijn voorbeeld.

Hier volgt het voorbeeld:

Toen ik jong was kocht ik een laserlampje in een winkel vlak bij mijn huis. Het heeft sindsdien altijd in mijn kast gelegen en ik was en beetje verdrietig dat ik er nooit wat leuks mee heb gedaan.

Op een dag was ik het zat, ik was over mijn laserlamp heen en besloot het weg te gooien. Ik loop naar de prullenbak op mijn balkon en open de deksel. De zon schijnt op de muur van mijn balkon. Op dat moment krijg ik een idee en besluit ik het uit te voeren.

Ik heb de laserlamp in mijn rechterhand, ik zie de schaduw van mijn hand en laserlamp op de muur. Ik richt de laserlamp naast mijn muur omhoog. Vol spanning druk ik het knopje om de laserlamp aan te zetten in.

Tot mijn verbazing zie ik wel de schaduw van de laserlamp zelf maar zie ik geen schaduw van het licht wat er uit komt.

Hoe is dit mogelijk ?

Ik hoop dat dit voorbeeld mijn vraag wat duidelijker gemaakt heeft.

Alvast bedankt en een fijne dag,

Groetjes Con.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het verbazingwekkend vinden als licht wel een schaduw zou geven. Licht is geen vaste stof die ander licht tegen houdt. De golven/deeltjes* zullen elkaar passeren lijkt mij. *Zover ik het begrijp is niet goed te zeggen wat licht in dit geval is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dualiteit_van_golven_en_deeltjes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel je voor dat twee groepen mensen met knikkers staan te gooien, op een kruispunt 90 graden ten op zichte van elkaar. De meeste knikkers zullen gewoon terecht komen op de plek waar je ze zou verwachten als maar 1 van beide groepen tegelijk zou gooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verbaast me dat je verbaasd bent. Als licht zelf schaduw zou veroorzaken voor ander licht, dan zou zonlicht zichzelf zelf dwarsliggen bij de reflectie ervan op de aarde. Het zou overal donker zijn.

Antwoorden (3)

Een lichtstraal zal een andere lichtstraal niet tegenhouden.
Vergelijk het maar met een bak met water, waar een reeks golven een kant op gaat. Wanneer je een andere golf in een andere richting opwekt, zal deze de eerste golf passeren, met in het kruispunt wellicht wat opmerkelijke interferentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
licht geeft een soort energie die door moleculen heen gaan. er tussen door. pas als het op een vaste stof komt zie je licht. licht en licht gaan door elkaar heen omdat het geen vaste stof is. vandaar dat het tussen moleculen door gaat.
ik hoop dat dit heeft geholpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
licht geeft een soort energie die door moleculen heen gaan ?????? Pak een betonmuur en een zaklamp. Zet de zaklamp aan en kijk eens aan de andere kant van de betonmuur. Dacht het niet he.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Licht is geen molecuul. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dualiteit_van_golven_en_deeltjes
Licht uit een laser is zowel een deeltje als energie. Nu kan de ene foton zo heet een lichtdeeltje een ander foton uitdoven.
Dit klinkt gek en het is ook bijzonder. Licht is zowel een deeltje als een golf. En als twee golven elkaar passeren dan gebeurt er iets bijzonders dan worden die golven bij elkaar op geteld. En als de top en het dal op het zelfde moment op dezelfde plek en tijd zijn dan heffen ze elkaar op. Dat zie je als een schaduw.
Maar alleen het dezelfde kleur (frequentie), richting en sterkte heeft. En dan moet ze ook nog tegenstelde fase zijn. Nu heeft een laser maar een kleur, maar de zon heeft alle kleuren van de regenboog. Dus een laserstraal geeft geen schaduw in het licht van de zon.