Waarom lukt het om met een natriumchloride-oplossing chloorgas te maken?

Volgens wikipedia kan chloorgas bereid worden door de elektrolyse van een natriumchloride-oplossing. Volgens tabel 48 uit binas kom ik zelf uit op H2O als sterkste reductor en niet Cl-. Waarom vindt de halfreactie 2 Cl- -> Cl2 + 2e- dan toch plaats?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi anekdote: voor onderzoek naar elektromagnetische velden hebben we in de RGEM-onderzoeksgroep een keer een grote condensator gemaakt: lang dun buizensysteem met NaCl-oplossing omgeven door een isolator en daaromheen geleidend folie. Hier gewoon stroom op gezet, maar wat bleek: we hebben liters chloorgas geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi verhaal inderdaad! Maar weet je misschien ook het antwoord op mijn vraag waarom het water in de NaCl-oplossing niet als reductor optreedt? Water heeft namelijk een standaardelektrodepotentiaal van +1,23 en Cl- van +1,36. Op grond hiervan verwacht ik eigenlijk dat water de reductor is. Of maak ik ergens een denkfout...

Antwoorden (2)

Bij een oplossing van keukenzout ( natriumchloride ) waar je elektrolyse op los laat heb je te maken met een anode en een kathode. De kathode is negatief, de anode positief.

Natriumchloride opgelost in water splitst zich in Na+ en Cl-, positief trekt negatief aan en andersom dus natrium gaat naar de kathode en neemt daar een elektron op waarna het element natrium wordt gevormd.

Natrium in water ontbrand onmiddellijk, wordt natriumoxide en uiteindelijk natronloog. Chloride gaat naar de anode, staat een elektron af en wordt chloorgas. Chloorgas in water lost grotendeels op en wordt hypochlorig zuur (HClO- ). In de oplossing wordt dan dus natronloog en hypochlorig zuur gevormd, uiteindelijk wordt dat chloorbleekloog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Gilles111,
ik snap dat Cl- blijkbaar toch de halfreactie 2 Cl- -> Cl2 + 2e- aangaat, want het is ook een bewezen methode om chloorgas te krijgen. De vraag is meer waar het misloopt in mijn stappenplan:
1. Cl- wordt Cl2, dus uitwisseling elektronen, dus redoxreactie.
2. Pak tabel 48 uit Binas erbij en zoek de sterkste reductor en sterkste oxidator op. (een oplossing NaCl bestaat uit: Na+, Cl- en H2O)
3. Ik vind in de tabel H2O als sterkste reductor (+1,23) en Na+ als sterkste oxidator (-2,71).
4. In deze halfreacties komt geen Cl2 voor, dus waarom ontstaat er in de praktijk wel Cl2?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordat de elektrolyse van water begint worden de Cl- atomen al aangetrokken door de anode en pikt daar een elektron op en vormt Cl2.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar begint de elektrolyse van chloor inderdaad eerder dan die van water, maar waarom is dat, ondanks de hogere standaardelektrodepotentiaal van Cl- t.o.v. H2O? Hoe zou ik het feit dat Cl- toch eerder dan H2O omgezet wordt, kunnen voorspellen aan de hand van een standaardelektrodepotentialentabel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zover gaat mijn chemische kennis niet (meer helaas). Maar wat ik me kan voorstellen in deze is dat het feit dat het zout in opgeloste vorm voorkomt de reden is. Dus omdat de NaCl al als Na+ en Cl- aanwezig is en voor de H2O eerst de energie moet worden toegevoegd om de splitsing in H+ en O- in gang gezet moet worden. En dat dus voor die reactie beging de Cl- al elektronen opneemt. Maar die veronderstelling zou je eens bij een docent scheikunde (ofzo) moeten voorleggen.
In tabel 48 staan de reductoren gerangschikt in volgorde van reductorsterkte. Bij ELECTROLYSE is er één deeltje waarvoor deze niet klopt en dat is Cl-. Als de reductoren H2O en Cl- bij de positieve elektrode aanwezig zijn, reageert als eerste de reductor Cl-. Volgens tabel 48 zou je dat niet verwachten, deze uitzondering moet je onthouden.