Een boom kan heel zwaar worden. Waar komt het gewicht vandaan? Wordt de grond lichter? En waar blijft het gewicht als je hout in de kachel verbrandt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Alle dingen groeien. Een boom neemt bijvoorbeeld water en voedingsstoffen op en vormt hiermee met chemische processen organische cellen waaruit de boom bestaat. Celdeling kan met deze reacties worden voortgezet. Wanneer je hout in de kachel gooit en het verbrand ontsnappen er gassen. Als je hout zou verbranden in een dichte kolf (wat wel lastig is omdat je voor verbranding wel zuurstof moet kunnen aanvoeren, wat op zijn beurt meer massa toevoegd) zou je precies dezelfde massa hebben zowel voor als na het verbranden. In een kolf kun je wel de stof verhitten zonder zuurstof. Dan ontleedt de stof zonder zuurstof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op dezelfde manier als dat jij gegroeid bent van baby tot wat je nu bent.
Zuurstof en voedingsstoffen.
Jij uit je eten, de boom uit de voedingsstoffen in de grond.
En in de kachel wordt het hout omgezet in waterstof, en as en nog wat andere vluchtige stoffen

Toegevoegd na 3 uur:
Oeps, waterdamp bedoelde ik natuurlijk, geen stof
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als bij verbranding waterstof zou vrijkomen dan zou de kachel ontploffen. Waterstof is een uiterst explosief gas.
Reddie
10 jaar geleden
"uit de voedingsstoffen in de grond"? De massa komt van CO2 uit de lucht en water uit e grond. min
Het meeste gewicht van de boom komt uit de lucht! Een boom bestaat voor een groot deel uit koolstof (hout). De bladeren van de boom ademen CO2 in. Dat is koolzuurgas. Dat bestaat uit koolstof en zuurstof. Van die koolstof maakt de boom het hout. Uit de grond haalt de boom water en andere voedingsstoffen. Bij verbranden van de boom komt de koolstof weer In de lucht in de vorm van CO2 . Er blijft een klein beetje as over dat voornamelijk uit kalk bestaat. Een boom is dus een goed middel om CO2 uit de lucht te halen. Maar als je hem verbrandt heb je de CO2 weer terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meeste stoffen komen uit de lucht.
Koolstof wordt uit CO2 gehaald door de zuurstof te scheiden en de koolstof te behouden.

Deze wijze baas (Richard Feynman) kon dat heel mooi uitleggen:

http://youtu.be/ifk6iuLQk28

Toegevoegd na 14 uur:
Voorganger is eerder, Mij gaat het alleen maar om het filmpje ;)